View Single Post
Old 03-08-2012, 21:46   #412
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Siden ingen svarte på mitt spørsmål i #395, så får jeg gjenta det
Quote:
Er denne opplæringen på grunn av at noen skal erstatte noen som går av med pensjon eller opplæringen på grunn av at noen skal avansere i stigen (fra nord til vest til øst)?
Grunnen til at jeg spør er følgende scenario:

La oss anta at pecking order er følgende for ansiennitetsstigen
TOS, BOO, TRD, SVG, OSL

OSL har behov for en erstatter inn i tårnet
=> Dette medfører at en overføres fra SVG for opplæring
=> SVG har behov for en erstatter i tårnet siden en er avgitt til OSL
=> Dette medfører at en overføres fra TRD for opplæring
=> TRD har behov for en erstatter inn i tårnet siden en er avgitt til SVG
=> Dette medfører at en overføres fra BOO for opplæring
=> BOO har behov for en erstatter inn i tårnet siden en er avgitt til TRD
=> Dette medfører at en overføres fra TOS for opplæring
=> TOS har behov for en erstatter inn i tårnet siden en er avgitt til OSL
=> Dette medfører at en nyutdannet læres opp for TOS

I praksis utnyttes 25% av opplæringskapasiteten ved alle disse flyplassene for i praksis lære opp en nyutdannet tårnperson.

Alternativet hadde vært at alle flyplassene hadde tatt inn en nyutdannet tårnperson for opplæring. Arbeidet med å lære opp denne/disse personene hadde gitt akkurat den samme kapasitetsutnyttelse på de samme stedene, men resultatet hadde vært fem ganger så mange opplært og kapasitet til kanskje også å ha bedre sommerdekning allerede neste år.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 03-08-2012 at 21:48.
LN-KGL is offline   Reply With Quote