View Single Post
Old 02-08-2012, 21:12   #3
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Star Alliance Re: OSL-CPT t/r med LH, SA og SK i C

Landing nogenlunde på tid, og jeg satte umiddelbart kursen for transferdesk for å få skrevet ut billettene til CPT. Svinset raskt og effektivt gjennom alt av kontroller, og stod etter kort tid med boardingpass i hånden. Hadde fryktet at det kunne bli langtekkelig pga. lange avstander og køer i både pass- og sikkerhetskontroll. Heldigvis var ikke det tilfelle. Vet ikke om jeg var heldig, og det bare var få folk på flyplassen på det tidspunktet, men uansett så ble jeg positivt overrasket. Gikk ikke like lett sist jeg var på LHR. Avhenger selvfølgelig av hvilken terminal man ankommer, og reiser fra.

Til tross for dette hadde jeg ikke allverdens med tid før jeg måtte begi meg mot gaten til SAA, men fikk testet ut *loungen. Kan ikke si jeg ble særlig imponert. Var mørkt og trist og minnet mer om en kjeller enn en lounge. Matutvalget var så som så, litt forskjellig snacks og drikke. Et par gode lenestoler tilgjengelig, og selvfølgelig wifi, men ellers kjedelige harde stoler og vanlige bord. Var også dusjer tilgjengelig, men prøvde ikke disse. Virket ikke som det var så mange folk i loungen da jeg var der, men av en eller annen grunn oppholdt det seg mange folk på toalettene. Kanskje det var et eller annet spennende som skjedde der inne? Hva vet jeg.

Oppholdt meg ikke mer enn nødvendig der, og satte derfor kursen mot gate i god tid før avgang. Tok en 10-15 minutter å gå til gate og dermed også greit å beregne god tid. Vel fremme stod det en A330-200 i et fascinerende livery. Må bare innrømme med en gang at jeg liker liveriet til SA meget godt. Fargekombinasjonen på halefinnen og wingletene er utrolige stilige. Samtidig som resten av flykroppen er malt enkelt og minimalistisk. Akkurat sånn jeg liker det!

South African Airways
Dato: 19.06.12
Rute: LHR-CPT
Flight no: SA221
Flytype: 330-200
Reg. nr.: ZS-SXU
Sete: 3A

Bildet over er for øvrig ikke av fuglen jeg fløy til CPT. Jeg trodde først det var det, og tok bilder som en gal. Så la jeg merke til at de klargjorde for pushback, og da begynte jeg først å svette i to sekunder, før jeg skjønte at det var fuglen som skulle til JNB. Trodde med andre ord at det var jeg som hadde bommet på tiden, før jeg kikket på avgangsskjermen. Hadde tatt seg ut å stå og ta bilder av flyet man egentlig skulle reist med
Uansett, flyet til CPT var identisk med dette, og stod på andre siden av El-Al maskinen. Du ser halefinnen så vidt stikke opp bak der. I min iver hadde jeg verken lagt merke til at jeg stod på feil gate eller at det stod et SA fly like bortenfor. SA har det siste året fått levert seks nye A330-200. Denne fuglen på bildet ble levert SA i juli 2011. Fuglen bortenfor, som jeg fløy, ble levert desember 2011 og er den nyeste av de seks.

Fant deretter frem til riktig gate i god tid. Boarding begynte etter hvert, og selvfølgelig var det prioritet for dem det skal være prioritet for. Kom om bord i flyet, viste boardingpass til flyvertinnen, som høflig henviste meg til venstre og fremre C-seksjon. Trengte ikke gå mer enn et par skritt før jeg var fremme ved setet mitt. Bildet er riktignok tatt ved ankomst, men hadde ikke forandret seg stort ila tiden jeg hadde sittet i det.

Helt greit beinplass, kan man si

Etter kort tid kom en hyggelig flyvert bort og lurte på om ham skulle henge opp jakken min. Deretter ble det tilbudt noe å drikke. Normalt serverer de champagne, men det ble opplyst at dette ikke hadde blitt lastet på før avgang CPT, og at de dermed kun hadde musserende å tilby. Litt skuffet, men øynet håp da det ble nevnt at fuglen til JNB kanskje hadde latt noe stå igjen til oss. Heldigvis viste det seg å stemme, men startet allikevel med musserende. Sparte heller sjampisen til senere.

Folk fikk etter hvert slått seg til ro på sine respektive plasser, og det var helt fullt i fremre kabin.

Fikk også utlevert meny før avgang. Den så slik ut:

Samtidig fikk vi utlevert et vinkart. Kun sør-afrikanske viner (og fransk champagne selvfølgelig). Dessverre har jeg ikke bilder av vinkartet, men kan liste vinene opp:

Champagne: Moët & Chandon Brut Impérial
Hvitvin: Hartenberg Chardonnay 2009/Creation Viognier 2011
Rødvin: Waterhof Cabernet Sauvignon Reserve 2008/Plaisir De Merle Merlot 2009
Portvin: KWV Dessert Cape Tawny Non Vintage

Ble etter hvert pushet ut fra gate. Det hadde begynt å mørkne ute, så fikk knipset et par stemningsbilder

Selv om A330-serien ikke er favoritten, så må jeg si at jeg blir mer og mer glad i denne flytypen. Det er ett eller annet med hele maskinen som tiltaler meg, men kan ikke sette fingeren nøyaktig på hva. Heller generelt mer mot Airbus enn Boeing, og synes vel i det store og det hele at de er hakket over rent estetisk.

Uansett, vi steg rolig oppover til synet av et landskap som ble mørkere og mørkere. Like etter at setebeltet-skiltet ble slukket startet besetningen å klargjøre for middag. Det kom en pen flyvertinne bort til meg og tiltalte meg med etternavn. Spurte deretter om jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville ha fra menyen. Det hadde jeg selvfølgelig gjort, og «bestillingen» ble tatt imot.

Det ble dekket på med hvit duk, og jeg ble spurt om hva jeg ville ha å drikke. Valgte en god sør-afrikansk rødvin til maten, (men husker ikke hvilken av dem det var ) og fikk denne samtidig med noen «hours d’ouveres». Disse bestod av små skjell med diverse oppi. Bla. laks, postei og lignende. Smakte slettes ikke verst.

Deretter startet serveringen av selve middagen. Ut fra menyen hadde jeg valgt soup of the day som forrett. Denne ble servert sammen med en salat og hvitløksbaguette. Hva slags suppe dette egentlig var glemte jeg å spørre om, men den hadde et hint av rotgrønnsak i smaken. I den grad det forteller noe. Var god på smak, men litt mye krydret for min del. Var rett og slett litt sterk. Hadde suppen vært litt mildere så hadde den vært perfekt. Salaten var for øvrig ganske standard. God den også, men relativt kjedelig.

Et lite ankepunkt som jeg må nevne, og som gikk igjen på alle flyvningene, var at bestikket jeg fikk utlevert var iskaldt. For meg personlig så hadde det faktisk løftet opplevelsen et lite hakk hvis bestikket i hvert fall var romtemperert. Mulig jeg er sær, men det er ett eller annet som gjør at dette trekker ned. Burde vel heller ikke være så vanskelig å gjøre noe med?

Okke som, serveringen fortsatte og ble etterhvert servert hovedretten. Jeg hadde valgt «beef fillet with chive and mustard butter, served with dauphinoise potatoes, roasted pumpkin, parsnip and mange tout.” Mange fine ord der, så hadde store forventninger til denne. Ble slett ikke skuffet. Kjøttet var mørt og hadde god smak. Var litt skeptisk først ettersom det var mer grått enn rosa i fargen, men smeltet nærmest på tungen. Tilbehøret var også meget godt. Porsjonen var også i fin størrelse, så mengden føltes akkurat passe. Denne retten ble skylt ned med samme vinen som tidligere. Var selvfølgelig blitt gitt påfyll siden da, som seg hør og bør.

Deretter kom ostefatet på plass. Har begrenset med erfaring fra ostefat ettersom dette normalt ikke inngår i mitt hverdagslige kosthold. I følge menyen skulle dette egentlig serveres med en sør-afrikansk portvin, men jeg ba om champagne i stedet. Champagne skal vel kanskje ikke normalt drikkes til slike ostefat, men for meg så smakte det godt sammen. Angrer for øvrig litt på at jeg ikke ba om portvin også. Men, men. Får gjøre det neste gang. Ostefatet bestod av kjeks, tørket frukt samt, tro det eller ei, ost. Jeg slukte det rått, og var enig med meg selv om at ostefat kan jeg gjerne ha igjen ved en senere anledning. Med andre ord, det falt i smak.

Deretter kom desserten. Det var en «black forest torte», og var en slags sjokoladekake fylt med bringebær/bjørnebær inni. Den var meget saftig og meget god. Veldig godt og balansert mellom det friske og det søte. Når jeg i tillegg fikk en kopp med god og ordentlig kaffe, så var det perfekt. Desserten fulgte vel egentlig opp standarden gjennom hele måltidet; meget bra!

Avsluttet med en Amarula cream on the rocks. Fikk samtidig en liten sjokoladebit ved siden av.

G346 is offline   Reply With Quote