View Single Post
Old 31-07-2012, 21:42   #30
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Incident: Ryanair/American i Barcelona

Litt flåsete sagt får en sjelden mer enn en betaler for, også i luftfarten. Jeg har selv reist med lavkostselskaper, og ser både av mottakelsen og servicenivået ombord at det kan skorte på respekt på flere områder ombord. Liten respekt for passasjerene (kabincrew tygger tyggis og prater høyt seg imellom i galley istedet for å ønske velkommen, og en føler seg nesten til bry når en skal handle noe ombord), og kanskje ikke den helt store motivasjonen for jobben, eller de største mellommenneskelige antennene ombord. Gjelder også kabincrew i selskap en selv har jobbet i. Lav lønn, lav interesse for service, og selv om det var god tone med cockpit, fortalte de om bratt gradient og tidvis kjeft fra kapteiner fra (mange) andre nasjoner.

Samtidig har jeg som flygende i et "normalt" selskap med voksent kabincrew til stadighet opplevd pling og plong, enten det er for lukter, lyder, eller noe passasjerene har bemerket. Bare i det siste har det blitt en tur ut for å se på noe en passsajer trodde kunne være en bulk (viste seg å se ut som en bulk, men den skulle være der), en tur sniffende gjennom fullsatt kabin til bakre galley etter motorstart for å kjenne etter en innrapportert lukt i kabinen (var også ok, men vi var glade for meldingen, heller en bekymring en gang for mye enn brann i flyet etter avgang). Som prinsipp tas ALLE meldinger bakfra, enten det er fra pax eller fra kabincrew, alvorlig, og falsk alarm eller ikke takkes det også ALLTID for beskjeden. Som sagt, heller en gang for mye, enn en gang for lite.

Ad Ryanair/American: Uheldig episode. Bra at Ryanair ikke gir sparken (rule by fear), og at de bruker den som case i bakketrening. Man regner med at operativ ledelse vet hva de gjør, og her kan mange lære av deres erfaringer. Etter bildet å dømme (har bare sett det fra bortsiden) er det vanskelig å se annet enn en liten skrape, og avhengig av posisjon kan den ha vært vanskelig å se for crew fra cockpit eller kabin. Men er man i tvil er man ikke i tvil, og takser inn for å sjekke.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote