View Single Post
Old 31-07-2012, 19:17   #3
SE-AER
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Dankortet er ikke mere diskriminerende end andre nationale debetkort. Men gebyret for brug af dankort er så meget lavere end øvrige kort (fx. MC el. AmEx), fordi det netop er finansieret af de udstedende banker og kortmodtagerne (butikkerne). Netop fordi AmEx eller andre ikke skal ind og have en bid af kagen.
Jeg forstår at det måske kan virke diskriminerende for den amerikanske eller norske turist, der ikke forstår, hvorfor den danske kunde foran ham i butikken ikke skal betale gebyr for at betale med VISA-kort, mens han skal.
Uansett så er det ingen tvil om at Danmark er et helt håpløst land når det gjelder betaling med kredittkort for utenlandske turister. Når noen, uansett om det er en turist eller ikke, betaler med kredittkort i f eks Sverige eller Norge så skjer akkurat det du sier; kortutstederne tar en bit kaken fra butikken. Men som Tommy777 allerede har nevnt så er dette en pris som en noenlunde serviceminded butikk rett og slett må regne med å betale for å kunne selge varene/tjenstene sine. Dette er tilfelle i de aller fleste land, men Danmark skiller seg sterkt negativt ut gjennom skyhøye gebyrer.

Jeg velger konsekvent bort butikker og restauranter som ikke tar kredittkort når det er snakk om litt større beløp. Konsekvensen av de høye gebyrene i Danmark er at jeg tenker meg om både en og to ganger før jeg velger å legge ferien min der.

Last edited by SE-AER; 31-07-2012 at 19:19.
SE-AER is offline   Reply With Quote