Gutteturen som har vært på planleggingsbordet i nærmere 3 år ble endelig en realitet. Målet var klart, fra kyst til kyst over dammen. Etter mye planlegging frem og tilbake fant vi ut at bobil gjerne ville være den greiste løsningen. Reisefølget var på hele syv stykk og alternativet ville da enten være to leiebiler eller en bobil. Sistnevnte ble valgt.
Turen startet 1. juli fra Stavanger, ganske godt planlagt med tanke på at flygelederstreiken startet dagen etter.
Første oppgave etter sikkerhetskontrollen er som vanlig å få fuktet ganen.
Icelandairs fly til Keflavik var heller av den kjedelige typen. Ingenting var med i prisen. Potetgullet var vell det eneste som falt i smak.
Flybytte på Keflavik måtte til. Ved innsjekkingen på Sola fikk 3 i reisefølge opp standby på boardingkortet for flighten videre til
JFK. Vi spurte skrankegutten hva dette innbærte, men det kunne han ikke gi noe godt svar på. Det fant vi etterhvert ut av. Flyet var overbooket og vi som hadde bestilt flybilletten ett år(!) før avreise ble satt på standby. Etter godsnakking i skranka på Island fikk hele reisefølge omsider kommet seg med videre. 200$ og gratis overnatting på øya ble takket nei til fordel for New York.
Oppholdet i New York var veldig kort. Vi fikk ca halvannen dag i verdens metropolen. Dagen ble brukt til å loffe opp Madison avenue og Broadway street for shopping. Fikk en anbefaling her på forumet om å ta en tur innom The Stags Head, og det fikk vi til. Dette var virkelig en koselig liten bar litt bortgjemt på Manhattan. All ølen i den kneipa var bare fra forskjellige mikrobryggerier, og det passet oss midt i blinken. Selv er jeg veldig glad i
IPA og fikk smakt en veldig god øl av typen Bear Republic Brewing.
Burgeren var så klart komplimenter.
Holiday Inn Express ble valgt som hotell, og det var et greit rom til en rimelig penge lokalisert 2 minutters gange fra Wall Street.
En liten spasertur ved Battery Park.
Dag 3 stod for tur og vi skulle hente bobilen i New Jersey. Etter mye frem og tilbake fant vi omsider frem til pick-up lokasjonen. Bobilen var av typen CruiseAmerica, nærmere bestemt den aller største dem hadde. Mitt aller første møte med amerikansk trafikk ble altså i en nesten 10 meter lang bobil. De første par timene var jeg ikke særlig høy i hatten.
Ruta var staket ut og GPSen var innstilt på Washington DC for å feiere 4 juli.
Etter noen gode timers kjøring kom vi omsider frem til campsiten i WDC sent på kvelden. 4. juli var et faktum og Weberen ble tatt frem til frokost. Angusburgere og pølser fra Walmart til frokost
Hetebølgen på østkysten var et faktum. Nærmere 40 grader i WDC var ekstremt varmt. Vi fikk med oss det hvite hus og Lincoln Memorial i det minste. Feiringen av 4 juli var en veldig fin opplevelse.

Det hvite hus var i grunn mye mindre enn det jeg hadde sett for meg. Bygningen er ganske liten i forhold til alle de andre store bygningene i hovedstaden.