View Single Post
Old 28-07-2012, 23:37   #353
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Blir ATC konkurranseutsatt vil det fremdeles bli SD som er ansvarlig. Det betyr vel en konkurranseutsetting hvor tjenesten lyses ut for X antall år.
I såfall vil vel aktøren som får tjenesten ha en egeninteresse i å levere en så god tjeneste at det ikke vil kunne brukes mot de ved neste utlysning. Men utlyser må virkelig legge ned et godt stykke arbeid i å spesifisere hva man ønsker levert og mål for tjenesten. Da vil man også ha muligheter for sanksjoner dersom tjenesten ikke leveres iht spesifikasjoner.

Så selv om det skulle bli et selskap som leverer tjenesten vil de ikke ha det for all evighet. Det er jo også mulig at ATC kan bli splittet opp ved en konkurranseutsetting.
Dette er korrekt, men her peker du også på det som er noe av kjernen i problemstillingen: En spesifikasjon av tjeneste/betaling/sanksjoner, som per i dag mangler.

Mitt svar til BU016 var bare ment som en påminnelse om at dette ikke er et standard marked hvor man kan velge alternative tilbydere av tjenesten dersom man er misfornøyd med tjenesten en annen leverer. Utskifting av leverandøren over tid er naturligvis en mulighet.
TOS is offline   Reply With Quote