View Single Post
Old 26-07-2012, 11:16   #18
kimmam
ScanFlyer Blue

Star Alliance Påsketur til Nord-Asia C/F

Del V | ICN-NRT

Da var det dags for å forlate Seoul og Sør-Korea for denne gang. Jeg føler at Seoul er en by som har mye å by på, men at jeg fikk sett så altfor lite. Jeg vil definitivt vurdere å reise tilbake hit ved en senere anledning.

Overraskende nok en reklame for Norge ved en av t-banestasjonene

Etter en god frokost i Grand Club med utsikt over Itaewon og Han-elven pakket jeg sakene mine og sjekket ut. Siden flybussen til Korean Air går fra Grand Hyatt valgte jeg å ta den ut til flyplassen. Den stoppet på noen flere hoteller i byen før vi forsatte på den snaut én times lange turen ut til Incheon. Ingen runder rundt flyplassen denne gang og ankom ICN i god tid før avgang.

God plass ombord på bussen med 2+1 i bredden. Var vel maks fem andre passasjerer på bussen.

Incheons Traffic Center

Stilte meg i køen for business, men ble raskt kalt over til en av First-skrankene da disse ble ledige. Bagasjen min ble merket med priority tag og sendt av gårde til Narita før den hyggelige damen forklarte meg veien til loungen. Da jeg spurte om jeg ville ha tilgang til noen fast-track var svaret at jeg ikke trengte det. Dette stemte for så vidt da det ikke var lange køen og kontrollen ble unnagjort i løpet av snaue 2 minutter. Jeg synes det allikevel er litt rart de ikke tilbyr fast-track til sine kunder i C på hjemmebane. Eller var det rett og slett det at de ikke så noe behov for fast -track siden de visste det var lite kø?

Fant veien til Asianas Business Class lounge. Ettersom jeg skulle videre med Asiana slapp jeg styret med tog og bytting av terminal. For de som ikke vet det så er Incheon delt opp i en hovedterminal (Main), som bare brukes av koreanske flyselskaper, og en satellitterminal (A), som blir brukt av alle andre flyselskaper. Loungen ligger over selve avgangsområdet og nås ved en rulletrapp ikke så langt i fra gate 42. Asiana sin First lounge ligger til venstre, mens Business loungen ligger til høyre. Jeg blir godt tatt imot ved inngangen av tre smilende lounge-drager som sjekket boardingpasset mitt og forsikret seg om at jeg hadde kommet riktig. Litt folksomt her denne mandags ettermiddagen og ikke noen ledige sofagrupper. Stekte nudler med grønnsaker og kylling/svin sto på dagens meny. Etter nesten 24 timer uten noe særlig å spise så smakte det veldig godt enda så enkelt det var. Det var ingen andre steder å sitte og spise enn på noen barkrakker, men til gjengjeld var dette stedet som ga best utsikt. Fikk øye på Korean Airs nye A380 komme taxende inn, flere T7 fra United + masse annet. Etter mat fant jeg meg til rette i en av tv-stolene og fikk ladet litt av det skrotet jeg hadde dratt med meg. Sånn circus en halv time før boarding skulle starte fant jeg ut at jeg ville prøve dusjfasilitetene. Nøkkel til dusjrommene må hentes i resepsjonen ved inngangen og hvis jeg ikke husker feil så tar de boardingpasset som ”depositum”. Fine dusjrom som også inneholder japansk toalett. Ble akkurat ferdig da boarding skulle starte og fikk heldigvis tilbake boardingpasset

Flighten min hadde gate helt ytterst i den ene piren så det var et lite stykke å gå. Da jeg kom frem hadde ikke boarding startet enda, men det var en lang kø for economy som sneglet seg rundt den lille køen for business. Jeg hadde håpet på å få med meg velkomsthilsingen, som er en av tingene Asiana er kjent for. Så ut til at jeg kom for sent til dette, for de begynte å boarde oss i busines da jeg stilte meg i køen.

Utsikt fra lounge. En KE B737-85B i SkyTeam farger.

Fancy toalett

02.04.2012
ICN-NRT
OZ106
B767-38E
HL75**
Business 2G

Det var først da jeg gikk ned gangbroen og kikket på billetten min at jeg oppdaget at jeg hadde fått sete 2G. Jeg tenkte at her måtte det ha skjedd en feil for jeg husket godt at jeg hadde valgt sete 3A i snuten på jumboen. Da jeg kikket ut vinduet på gangbroen så jeg med en gang hvorfor; der stod nemlig ingen 747, men snarere en 767 og ventet. Ble med det første litt skuffet siden jeg hadde gledet meg til endelig å få sitte i snuten på en 747 og til å teste ut Asiana sine First seter. Trøstet meg med at jeg i hvert fall fikk prøve enda en ny flytype.

Som forventet ble jeg ønsket velkommen av to smilende flyvertinner i døren og vist veien til setet mitt. Kabinen i en 767 er ganske smal og i business har Asiana gjort plass 3 rader med 5 seter i bredden (2+1+2). Setene var de gamle lie-flat setene, men på en 1 time og 50 minutter lang tur så var det mer enn tilstrekkelig. Jeg spurte flyvertinnen om hun visste om det hadde var en siste-liten equipment change fra 747 til 767, men hun skjønte ikke helt hva jeg mente. Sjekket senere på Flightradar24 og der hadde ingen av OZ106 flightene blitt flydd med en 747 den siste uken. En liten heads-up til dere som vurderer denne ruten pga 747.

Dørene ble lukket og vi ble ønsket velkommen av kabinpersonalet med et bukk (Fikk med meg hilsingen allikevel!). Apropos dørene så er det en litt annerledes patent på 767-ene. I stedet for og åpnes utover, slik som på andre Boeingmaskiner, blir de heller heist opp og inn i skroget over inngangen. En litt finurlig variant som jeg også tror finnes på MD11 og DC10-maskiner? Ikke noe amenity kit på denne turen, men alle fikk et par slipperser. Synes faktisk dette er en av de bedre tingene å få for da slipper (no pun intended. hehe) man å ta på seg skoene hvis man må på toalettet.

Push-back, taxi, take-off, wheels up og vi er på vei!

Til mat valgte jeg den koreanske retten Kimchi. Hadde jo ikke noe særlig sammenlikningsgrunnlag, men må si det smakte. Siden det var så kort flytid, nærmet vi oss allerede den japanske vestkysten da maten var spist.
Ellers var serveringen upåklagelig. Etternavn ble brukt under hele turen, flyvertinnene opptrådte veldig profesjonelt og var veldig blide og imøtekommende. Jeg kan godt skjønne at Asiana har vunnet flere priser for sitt kabinpersonale.

Plutselig begynte det å regne. Viste seg at dette regnet skulle følge etter meg til Tokyo…

Et mislykket panoramabilde av kabinen. Måtte benytte sjansen da sidemannen gikk en tur på toalettet.

PTV med flight information. Vi fløy i over 1000 km/t i store deler av turen.

Litt trafikk sett gjennom noen veldig ripete vinduer

Overrasket over å se en B744 fra Qantas her. Trodde de bare fløy A333 til NRT

Jeg tror vi landet på bane 16L for vi taxet en god stund før vi kom til gate. Narita virker dominert av 767 fra både NH og JL. Dessuten er de amerikanske selskapene svært godt representert her. Delta- og United-fly kunne sees overalt. Da vi endelig parkerte ved gate, takket jeg for meg og trasket i rask gange mot passkontrollen. Var heldigvis ikke den store mengden folk der den kvelden så var raskt igjennom. Bagasjen ventet på beltet, ”Nothing to declare” og vips så var jeg ute i ankomst. Vekslet de få kronene jeg hadde til Yen og kjøpte en bussbillett inn til Shinjuku.

Asiana Airlines klarte å fri til forventningene og jeg vil mer enn gjerne prøve de igjen ved en senere anledning, da helst i F og på en mye, mye lengre flytur Selv om det var moro å prøve en ny flytype, ville jeg nok heller ha tatt jumboen hvis jeg kunne ha valgt. Følelsen av liten plass og at flyet var litt gammelt var til stedet på 767. Pytt, pytt.. Nå var jeg jo i alle fall i Japan!

Gjenstår:
Tokyo
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C