Quote:
Originally Posted by Someone
Ellers har Schengenavtalen ingenting med sikkerhetskontroller å gjøre
|
Nei, men alle flyplasser innen Schengen/EU blir anerkjent av norske myndigheter når det gjelder sikkerhetskontroll. Det er bare det at
OSL ikke er designet med tanke på dette. Ser for meg at utbyggingene som nå foregår vil løse dette problemet.
Egentlig er det fire typer ankomstpassasjerer som for best mulig passasjerstrøm må holdes separat:
1. Innenrikspassasjerer, her kreves ingen ekstra kontroll
2. Schengen, her kreves det tollkontroll ved transfer til innenriks
3. Ikke-schengen, men anerkjent sikkerhetskontroll, her kreves det passkontroll, og tollkontroll ved transfer til innenriks
4. Ikke-schengen, uten anerkjent sikkerhetskontroll, her kreves det sikkerhetskontroll og passkontroll ved transfer, og tollkontroll ved transfer til innenriks.
Problemet med
OSL i dag er at kategori 2,3 og 4 i dag i stor grad blir blandet, noe som gjør at mange passasjerer unødig må gå igjennom sikkerhetskontroll ved transfer. I Munchen vet jeg at de har separert disse passasjerstrømmene, noe som fører til at ingen må gå igjennom flere kontroller enn det som er absolutt nødvendig.