View Single Post
Old 25-07-2012, 17:37   #303
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Og dermed kom det også frem at vi reelt ikke snakker 160 timer overtid pr. år i snitt, men rundt 50 (2,5 timer a 47 arbeidsuker er ikke å regne som overtid). Dette er ikke mer enn det som er helt normalt i arbeidslivet.
Men burde ikke all overtid regnes som overtid? Det er da en grunn til at operative flygeledere har mindre arbeidstid enn administrativt arbeid. Man har jo kranglet om hva slags definisjon som skal brukes på flygeledere, enten det er døgnkontinuerlig skiftarbeid eller turnusarbeid. Og det at man har en ordinær arbeidstid på 35,5 timer per uke betyr ikke at alle uker er slik. Man kan jobbe 15 timer overtid med loven i hånd i tillegg til en 48-timers uke (som forøvrig er maks antall timer man kan få på vaktlister), noe som gir 63 timer på 5,5 døgn. Er det forsvarlig i et sikkerhetsrelatert yrke??

Og som det allerede er nevnt, slik Avinor tolker AML, så kan man jobbe 15 timer overtid på søndag, for så å følge opp med 15 timer påfølgende mandag. Er det slik vi vil ha det? Jeg er ikke sikker på at mannen i gata synes dette er så greit.

Når det gjelder fratrekk på 2,5 timer x 47 uker, så ender man fremdeles opp med over 450 timer overtid for den som jobbet mest i Røyken i fjor. Ikke veldig bra, synes nå jeg.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote