Quote:
Originally Posted by Hickok
Og dermed kom det også frem at vi reelt ikke snakker 160 timer overtid pr. år i snitt, men rundt 50 (2,5 timer a 47 arbeidsuker er ikke å regne som overtid). Dette er ikke mer enn det som er helt normalt i arbeidslivet.
|
Den skjønte jeg ikke. Mener du
AML tid kanskje? Gjennomsnittberegning er 35,5t for flygelederne, mens
AML overtid regnes fra 38t. På en turnus kan du ha uker med f.eks 48t (6 dagers uke) mens andre uker har du f.eks 24t, (3 dagers uke/langfriperiode). Det vil si at går du overtid i en "24t uke" teller ikke
AML før 38t er passert men går du i en "38t+ uke" teller
AML fra 1. Minutt.
Så de 130-180 timene Avinor refererer til er nok
AML timer (maks 200 i året) og ikke reelle OT timer. Det vil si at antall reelle overtidtimer for de fleste er mye høyere enn
AML tilsier...uten at jeg har tall på det tipper jeg at det er godt over 250 reelle timer for mange.
...Så svaret er vel helt motsatt...det er reelt mye høyere Hickok