Quote:
Oversatt til norsk betyr vel det at man har erstattet assistenter med flygeledere og dermed skapt et enda større underskudd på flygeledere.
|
EDK har ikke vært noe stort "sluk". Noen mindre TWR enheter har økt
FLL bemanningen, men det har i stor grad vært en økning som ville kommet uansett. (Dvs introduksjon av avløser, dvs ofte midtvakter osv. Man får ikke pause av å ha en assistent til stede, for å få til det, må en flygeleder være der.)
Hovedårsaken til at assistentene ble identifisert som "mål" var at i mange tårn var den ene arbeidsoppgaven etter den andre fjernet, og til slutt var det så få igjen at man ikke kunne rettferdiggjøre å ha dem der.
Det er selvsagt store variasjoner på hvor mye som ble overført til flygeleder, og om det har hatt innvirkning på godkjent flygelederbemanning.
Om jeg ikke husker feil, så er økningen i bemanning som har bakgrunn
kun i EDK mindre enn 5 årsverk på landsbasis.
På ATCC vil det være mange assistenter så lenge vi har dagens system (NATCON), men neste generasjons system vil føre til endringer, det kan jeg garantere.