View Single Post
Old 17-07-2012, 18:13   #1
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Kamera Spotting @ Frankfurt

Fant en gunstig reise til Frankfurt fra OSL og reiste nedover med airBaltic via Riga nedover og Air Berlin via Berlin hjem igjen, med en overnatting på Park Inn ved flyplassen. Det hele kostet meg drøye 2500,- så jeg syntes det var verdt å ta turen.
Det store målet var å få se B787 og B747-8i, og som bildene vil vise var jeg heldig og fikk se dem.
Terrassen på FRA er flyttet til terminal 2 og gir en dårligere oversikt over hva som skjer på flyplassen og mindre muligheter til å fotografere enn da den var plassert på T1, men det er helt greit. FRA byr også på utfordringer ved fotografering siden det stort sett er motlys og denne gangen i kombinasjon med lett skydekke gjorde det hele ganske grått. I tillegg så blir bildene fra et slikt ståsted også ofte forstyrret av varmluft fra motorer, APU og varm betong, så selv om utsikten er god betyr det ikke nødvendigvis at fotograferingen er enkel!
Men, bilder ble det, og her presenterer jeg et utvalg av fly som vi sjeldent vil kunne observere her hjemme. Legger dem inn etter verdensdelen de kommer fra:

Vi starter med en A319 fra Eritrean Airlines i attraktive farger - laang vei i en A319!

Neste mann ut er en A340-300 fra Air Namibia - et nytt bekjentskap:

Vi beveger oss over til Asiatiske farvann og starter med Srilankan som betjener FRA med A330-200.

Så kommer to besøkende fra Taiwan, først China Airlines med A340-300, som ser stilig ut i disse fargene selv om de begynner å dra på årene.

Asiana´s "nye farger tar seg også godt ut:

Så kom dagens største øyeblikk: All Nippon med B787-8 som skulle til Haneda. Den var parkert slik at den ikke var synlig fra terrassen, og siden sjansen var omtrent 50/50 for at den skulle ta av fra banen som går parallelt med T2, var jeg veldig spent. Jeg var heldig - den svingte mot "riktig rullebane" og jeg kunne puste lettet ut. Siden dette er en så ny type tillater jeg meg å presentere tre bilder:

Så hopper vi over til fastlandet og en blåhval fra Korean Air. Nå har jeg etterhvert sett en del A380 fra diverse selskaper - jeg kan ikke si jeg synes de er pene, men imponerende, det er de:

Kina stiller med to kandidater, først en A330-200 fra China Eastern:

Så kommer China Southern Cargo med en B777-200F - en kraftkar av en frakter:

Vi nærmer oss utkanten av Asia og Kommer til Emirates. Det er jo et selskap som er blitt rimelig vanlige å se også i vårt nærområde, men A340-500 er en mer uvanlig type i Europa:

Saudia stiller på Frankfurt med A320 - den ene dagen var jeg så heldig at det kom en Skyteamutgave:

Last edited by VC-10; 17-07-2012 at 18:18.
VC-10 is offline   Reply With Quote