Quote:
Originally posted by LN-KGL
For OSLs vedkommende så genererer den mellom 1 og 1,5 millioner passasjerer pr. år til/fra CPH (estimert ved å se på antall flighter, flytyper benyttet og kabinfaktor mellom 50 og 75%). Vet ikke hvor stor andel som er lokal trafikk, men hvis vi sier at det er 2/3 som er gjennomgående trafikk, så vil en reduksjon utgjøre et vesentlig innhogg i dagens tall for CPH hvis det reduseres. Hvis i tillegg andre flyplasser i Norge får mer "atraktive" utenlandflighter også + at SAS Sverige tenker mer i de samme baner som SAS Braathens, vil CPH kanskje ende opp på samme nivå som ARN eller helt ned på nivå med OSL i fremtiden. Tallene for 2005 ser ut til å støtte mine antagelser om at denne utviklingen er i gang, hvor de absolutt økningen for OSL er over 83.000 mer enn CPH - og nesten all denne økningen tilsvarer økningen i utenlandsandelen.
Den store faren for CPH er den ekstreme avhengighet den har av utenlandsflighter og da vensentlig fra SAS (over 90% er internasjonale flighter). Tallene for ARN er 66% og OSL er nede på 51%.
|
Som jeg skrev i ovenstående indlæg, så tror jeg du undervuderer den fremtidige betydning af hubs i det skandinaviske marked. At
CPH skulle nå "ned" på niveau med
OSL i fremtiden er vist også mere ønsketænkning - på mange dimentioner er der meget langt mellem
CPH og
OSL.
Jeg har også svært ved at se hvorledes tallene for 2005 understøtter denne antagelse. Det er korrekt at
OSL havde en stigning i absolutte tal der var ca. 83.000 højere end
CPH. Ser vi på den internationale trafik, når jeg dog frem til at
OSL havde en stigning i denne på 729.754 og at
CPH havde en stigning på 893.273 - eller en forskel på 163.519 i
CPH's favør. Så hvordan du ellers vender og drejer det kan jeg ikke se dit argument - specielt ikke da forskellene er så små hvad enten du kigger på vækst i total antal eller i international trafik.