View Single Post
Old 14-07-2012, 22:12   #200
Fornax
ScanFlyer Blue

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja, men hva er en vanlig arbeidsuke for en flygeleder, uten overtid? Hvor mye er et normert årsverk?

Nei, jeg synes ikke det.

Litt OT;
Jeg tror mine kollegaer hadde et snitt på 350-450 timer overtid i fjor. Forskjellen på oss og flygelederne er:

-Hvis vi er misfornøyde, kan vi gå til en konkurrent eller finne oss noe helt annet å gjøre. Det er vel vanskelig for en flygeleder, hvis man ikke er villig til å flytte et godt stykke. Flygeledere er kanskje ikke spesielt ettertraktet utenfor flygeleder-yrket i det norske arbeidslivet?

-Hvis vi streiker, har en aksjon eller nekter overtid pga ferie eller andre ting, blir vår kunde misfornøyd og vil muligens velge en konkurrent til neste oppdrag. Det slår altså tilbake på oss selv på lang sikt. Hvis en flygeleder streiker, har en aksjon eller nekter overtid, går det alltid ut over tredjepart (flyselskap og passasjerer), og hverken flygelederne selv eller selskapet de jobber for.

Håper politikerne tar grep, og konkurranseutsetter flygelederfunksjonen, for dagens situasjon er samfunnet ikke tjent med. At Avinor ikke klarer å levere de tjenestene de tar betalt for, bør også få store følger for de ansvarlige.

Beklager at jeg ikke har noen sympati for flygeledere, kun for uskyldige flyselskap og deres passasjerer.
I mange andre land i Europe er det forbudt med overtid for flygeledere. I Norge baserer man driften på overtid/ salg av fridager - noe som i utgangspunktet er ulovlig.

Det merkelige i denne saken er at folk legger skylden på arbeidstaker.
Som FLL er man arbeidstaker i et firma. Firmaet heter Avinor. Det kunne godt vært et annet firma for FLL del. Det er arbeidsGIVER som bestemmer hvor mange det skal være i bedriften - Ikke arbeidstakeren. I dette tilfellet ønsker arbeidstaker å ha flere folk.
Hadde f.eks. Norwegian vært sterkt underbemannet på piloter hadde man neppe lagt skylden på pilotene. Da hadde det vært Kjos og co som måtte ta støyten.
I Avinor løper sjefene fra ansvaret og forklarer det med "liten velvilje" osv.
Skal langt mer enn "liten velvilje" til for å forklare den bemanningen og overtidsbruken som nå er blitt normen.

Slutt å legg skylden på det produserende ledd, og heller innse realitetene: er man for få blir det til slutt umulig å produsere 100%...
Fornax is offline   Reply With Quote