View Single Post
Old 16-01-2006, 12:44   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Københavns Lufthavn anno 2015'

For OSLs vedkommende så genererer den mellom 1 og 1,5 millioner passasjerer pr. år til/fra CPH (estimert ved å se på antall flighter, flytyper benyttet og kabinfaktor mellom 50 og 75%). Vet ikke hvor stor andel som er lokal trafikk, men hvis vi sier at det er 2/3 som er gjennomgående trafikk, så vil en reduksjon utgjøre et vesentlig innhogg i dagens tall for CPH hvis det reduseres. Hvis i tillegg andre flyplasser i Norge får mer "atraktive" utenlandflighter også + at SAS Sverige tenker mer i de samme baner som SAS Braathens, vil CPH kanskje ende opp på samme nivå som ARN eller helt ned på nivå med OSL i fremtiden. Tallene for 2005 ser ut til å støtte mine antagelser om at denne utviklingen er i gang, hvor de absolutt økningen for OSL er over 83.000 mer enn CPH - og nesten all denne økningen tilsvarer økningen i utenlandsandelen.

Den store faren for CPH er den ekstreme avhengighet den har av utenlandsflighter og da vensentlig fra SAS (over 90% er internasjonale flighter). Tallene for ARN er 66% og OSL er nede på 51%.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote