View Single Post
Old 13-07-2012, 21:01   #8
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Default Re: Mine store, feite asiatiske sommerferie (med masse bilder)

Så, hva annet kan man finne på i Taipei? Jo, ta en tur med gondolvognene opp til fjellsiden. Det høres utrolig døllt ut, men var en kjempefin opplevelse. Ved endestasjonen, som befant seg nesten 300 m.o.h. befant det seg en liten landsby hvor man kunne velge mellom 50 forskjellige såkalte tehus, mange av de med flott utsikt over byen. Så da ble det litt tradisjonell te, mens man slappet av og så ut over byen:

Man kunne se mye annet rart i Taipei også, f.eks. denne plakaten i metroen hvor man ble advart mot lommetyver. Det morsomme er at lommetyven på denne tegningen ser ganske så vestlig ut. Men jeg følte meg ikke stigmatisert av det

Taipei er kjent som en av byene i verden med høyest tetthet av 7-Eleven-butikker, noe dette kartet over et av byens områder kunne bevise:

På en kafé oppdaget jeg at NRK også har en viss tilstedeværelse i Asia, i hvert fall i form av denne LPen som hang på veggen:

En så lang tur krever at håret stusses litt, så da var det jo interessant å la seg klippe for 60 kroner på QB House - som også finnes andre steder i Asia. Her er det bare å putte penger inn i en automat, få en billett og sette seg og vente på første ledige frisør og forklare sånn noenlunde hvordan man vil ha det. 10 minutter senere er det bare å spasere ut med et helt ok resultat. Jeg skulle ønske noe sånt fantes i Norge...

Oppsummert vil jeg si at Taipei var en utrolig spennende by med masse overraskelser på lager! Jeg anbefaler Taipei på det varmeste. Det var også interessant å være i en storby med svært, svært få vestlige turister. Jeg vil veldig gjerne tilbake, og har lyst til å reise rundt hele Taiwan. Da kommer det i så fall en ny trip report fra undertegnede
Fly med oss is offline   Reply With Quote