View Single Post
Old 13-07-2012, 20:57   #6
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Default Re: Mine store, feite asiatiske sommerferie (med masse bilder)

Jeg ble overrasket over hvor moderne Taipei var, og hvor glade innbyggerne virket, sammenlignet med Beijing. I metroen var folk mer høflig enn noen annen by jeg har vært i, det var ingen som gikk på rødt lys, folk stod tålmodig i kø i butikker. Jeg må også si at engelskkunnskapene var mye bedre enn forventet, og selv om det selvfølgelig var unntak, var det mulig å gjøre seg forstått de fleste steder.

Som et motstykke til Den forbudte by i Beijing, som egentlig var et palass uten så mye innhold (etter min mening) var National Palace Museum i Taipei et museum fylt med alle skattene som på en tid hadde vært i Den forbudte by. Museet ble en stor og herlig overraskelse, og blant tingene jeg så var flotte jade-skulpturer og ikke minst Ming-vaser så langt øyet kunne se. Dessverre var det ikke lov til å ta bilder inne i museet, men slik så det ut utvendig:

Så var det på tide å besøke Fisherman's Wharf for å se på folk og solnedgang

Derfra var det kort vei ned til nattmarkedet i Tamsui, hvor jeg blant annet smakte på den lokale spesialiteten: "stinky tofu". Nå er jeg glad i tofu, og når den som ble servert her ikke var spesielt stinkende, så storkoste jeg meg

Fly med oss is offline   Reply With Quote