View Single Post
Old 10-07-2012, 20:42   #9
Turtle
ScanFlyer Silver

Default Re: Hvem lager ATPL-spørsmålene?

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Jeg sitter og vurderer ATPL i England VS. Norge.

Jeg hører de som tar eksamen i England klager over at det er ekstremt mye nye spørsmål forhold til spørsmålsbanken fra Bristol. Anslagsvis 60% nye spørsmål.

Av de som har tatt eksamen i Norge sier at 10-20% av spørsmålene er nye.

Er det noen som kjenner til dette eller vet om dette er tull?
Er det de samme som lager spørsmål for ATPL i alle EASA-land?
Landene i Europa (EASA eller ex. JAA) bruker forskjellige versjoner av pensum og derfor forskjellige versjoner av JAA spørsmålsbanken. Jeg vet ikke hvor Norge er i dette, men UK CAA innførte siste oppdatering (NPA 25) for noen måneder siden og alle kurs som startes nå er i henhold til dette pensumet. Lengden på eksamener har blitt endret og emnene innenfor de forskjellige fagene er også endret.

Av den grunn er der nå mange nye spørsmål (takk og pris for det). UK CAA har fagpersoner som går gjennom spørsmålene og språkvasker dem samt sjekker deres relevans. Har selv vært litt involvert i denne prosessen her borte. Der er forskjellige "SET" som er arbeidsgrupper som møtes innimellom og ledes av forskjellige land for forskjellige fagområder og disse definerer pensum/lager spørsmål.

Hvis du er så redd for nye spørsmål er det kun og sette seg litt inn i pensum siden emnene er de samme og en kan jo kun spørre om så mange ting innenfor et fagområde...

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Jeg vil virkelig anta: Mye søppelpensum er årsaken til spørsmålsfokus vs. fokus på pensum.
Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Problemet er vel at veldig mye i pensum er ting man ikke trenger å vite senere i karrieren. Urelevante spørsmål har en tendens til å sørge for at man fokuserer på å stå på eksamen fremfor å lære seg pensum.

14 eksamener på 10 dager gjør også sitt til at man gjerne velger enkleste vei.

Akkurat. Slik sett er den muntlige delen av stage check, end of course og check-ride under FAA-regimet veldig mye bedre enn det vi ser i Norge.
Den holdningen er jo flott...Det er jo akkurat den som bidrar til den økende furdummingen av flygeryrket. En kan jo spørre seg hva som er så spesielt med flygeryrket og hvorfor det skal ha den statusen det har når fokus er at det skal være så enkelt og raskt og få utdannelsen. Er det slik at Gud og hvermann skal få paradere rundt på flyplassen i uniform for å få status bare de kan "ratte rundt i et fly"? Det får meg til å lure på hva som egentlig er forskjellen på en flyger og en bussjåfør hva sammfunnsmessig status angår...begge fordrer jo "bare" transport, så hvorfor skal den ene "forgudes" mens den andre ansees som en som utfører en middelmådig jobb. Begge jobber oppnås, satt på spissen, etter krasjkurs i teori og litt praksis...

Flyselskapene herover merker nå en klar forværring av kunnskapene til de som påbegynner type rating og skal integreres inn i selskapet. UK CAA prøver å få til arbeidsgrupper hvor selskap og myndigheter sammen kan prøve og stake ut en kurs som er til fordel for alle.

Det skal sies at NPA 25 er en soleklar forbedring hva relevans til pensum angår. Kanskje det en dag blir enda bedre men ting tar lang tid da det er mange involverte land/mennesker og ikke minst ego.

UK CAA arrangere ATPL eksamen hver måned og en kan dele opp eksamenene som en vil. Mange skoler har tre moduler og derfor rundt 5 eksamener per modul nettopp for å øke sjansen for at kandidatene får med seg litt av innholdet og øker sjansene for brukbare resultat.
Turtle is offline   Reply With Quote