10-07-2012, 10:23
|
|
ScanFlyer Blue
|
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG
Quote:
Originally Posted by bamseh
Alle ordene dine er feil, om noe, så ønsker flygelederforeningen økt utdanning. Vi liker jo også fritid.
La meg forklare i korte trekk;
Det er et ca 500 flygeledere som jobber "operativt" i Norge.
De fleste, men ikke alle enhetene, er såkalte opplæringsenheter. De minste får ikke være det, fordi man ønsker å oppnå et visst nivå på trafikk/kompleksitet under utdanningen - blant annet er ikke Røros, Kirkenes eller Andøya opplæringsenheter såvidt jeg husker. Disse enhetene kan sluse igjennom et sted oppimot 40 på opplæring per år - kanskje så mye som 50 ved flygeledere på intern overføring. (mitt eget estimat).
Gjennomsnittlig sett vil 15 (500/35 år aktivt) flygeledere gå av med pensjon i året, de neste årene sannsynligvis en litt høyere andel (oppimot 20?) grunnet mange i høy alder. I tillegg forsvinner det folk til andre stillinger, både i Avinor, i LT, eller ut av bransjen av andre årsaker (inkludert medisinske). La oss si at det er 10 per år.
Det vil si at Avinor mister 30 flygeledere fra operativt arbeide, og da tar det lang tid å få tilførsel hvis kullene er på omtrent 30 elever i året.. med maksimal opplæringskapasitet på 40 elever i året vil man da få en tilførsel på 5-10 stk per år, avhengig av hvor mange som består opplæringen og oppnår autorisasjon..
Som du ser, ting tar tid, og hvis mitt regnestykket er nogenlunde edruelig, ser man at "å kansellere et års opplæring" som det ble gjort for en 7-8 år siden, faktisk tar 5-6 år å ta igjen..
|
Bare et enkelt spørsmål , er ikke dette en opplæring man også kan ta i utlandet ? med utgangspunkt i ditt regnestykke vil det jo ta " noen " tid før man er i rute med bemanning.
|
|
|