Del IV | Seoul + DMZ
Ja, da var man plutselig i Seoul, Sør-Korea. Et land jeg ikke har vært i før, men lest en del om. Spennende! Etter at bagasjen var hentet var det å finne en måte å komme seg inn til byen på. Jeg hadde på forhånd funnet ut at beste måte å gjøre det på var å ta bussen ettersom den stoppet rett rundt hjørnet fra hotellet. Vekslet noen norske kroner til lokal valuta og ble plutselig hundretusenær.
Korean Air driver også med en flybuss-service til/fra flere store hoteller i Seoul. Dessverre gikk ikke noen av rutene til Courtyard Marriott. Derfor måtte jeg nøye meg med en mer ”lokal” buss. Bussbillett til Yeongdeungpo ble kjøpt til den nette sum av
KRW 9.000. OK standard på bussen og nok av benplass så jeg led ingen nød selv etter at jeg nettopp hadde blitt skjemt bort i Lufthansa F. Det eneste problemet var at bussen ikke gikk direkte fra
ICN til sentrum, men kjørte rundt flyplassen og i området rundt. Etter en halv time på bussen var vi plutselig tilbake på flyplassen igjen. Først da satte vi kursen for Seoul.
Bussbilletten i hånd
Ikke så overraskende var det masse koreanske bilmerker å se. Hvert fall i dette området av byen
Yeongdeungpo ligger sør for elven som renner gjennom byen og deler Seoul i to. Jeg vil si at det for det meste er sørkoreanere i dette området og ikke så mange turister. Følte at det var trygt her. Courtyard Marriott ligger i samme bygg som Times Square Mall. Et ganske nytt kjøpesenter med butikker som
GAP, ZARA, Forever 21 og Louis Vuitton og Burberry. En litt rar blanding altså.
Etter en treningsøkt og en etterlengtet dusj gikk jeg ut en tur for å se litt på nabolaget. Masse små boder og gatekjøkken langs gatene og man fikk litt ”Thailand”-feeling av å gå der. Ble bare en liten tur denne kvelden siden det begynte å bli mørkt. Tenkte det var best å komme seg tilbake til hotellet for en tidlig kveld.
Neonlys er visst populært her i Seoul også
Dette er nok ganske typisk for Asia
Jeg var godt fornøyd med hotellrommet. Det hadde alt det nødvendige og så ganske nytt ut. Det fulgte også med tilgang til Executive lounge og frokost.
Panorama av rommet
I seng ganske tidlig for å være våken og opplagt til neste morgens utflukt til DMZ
Som jeg nevnte i starten, ble det noen forandringer i reiseplanen og jeg valgte å være to netter ekstra i Seoul. For de to siste nettene bestilte jeg rom på Grand Hyatt Seoul. Dette innebærte at jeg måtte sjekke ut fra Coutyard Marriott før jeg reiste til DMZ og så hente bagasjen og sjekke inn på Grand Hyatt senere på ettermiddagen. Ble litt kronglete og et unødvendig bytte og sett i etterkant kunne jeg nok heller bare holdt meg på Courtyard Marriott under hele oppholdet.
Touren til DMZ bestilte jeg gjennom tourdmz(punktum)com og kostet
KRW 78.000. De har også flere forskjellige pakker for de som vil se mer av grenseområdet. Jeg valgte den pakken som heter ”Panmunjun Tour”. Denne touren tar deg med til selve konferansebygget og man kan fysisk krysse grensen. Jeg føler at dette var den pakken som passet meg best og ut i fra det jeg har lest av reviews på nettet er det denne som blir anbefalt. Til informasjon så tilbyr de turer til DMZ også på lørdager (noe jeg benytett meg av). Koster hele
KRW 1000 mer, så man må jo vurdere om det er verdt det…

Inkludert i prisen er lunsj på en lokal restaurant der man for servert typiske koreanske retter. Og man får muligheten til å snakke sammen med de andre turistene. Noen av de andre deltagerne på touren hadde problemer med å forstå engelsken til guiden, men personlig syns jeg hun klarte seg fint.
Nå tilbake til selve touren: Opp å stå klokken 06:00 for å spise frokost og sjekke ut. Man kunne velge om man ville spise frokost i loungen eller i restauranten nede i lobbyen. Jeg valgte loungen. Ikke så veldig stort utvalg, men er allikevel nok. Det som gjorde at det var bra var personalet, spesielt en kjempesøt jente som var veldig hyggelig.
Etter frokost var det bare å hente bagasjen og sjekke ut. Bagasjen kunne settes igjen uten problem og jeg tok taxi til Lotte Hotel hvor touren skulle starte. Her betalte man også for selve touren, så man trenger ikke bekymre seg for å betale noe på forhånd.
Grytidlig Zzz
Området rundt Lotte Hotel
Møtte opp i god tid, så mens jeg ventet ruslet jeg en tur i området rundt. Fikk beskjed om at jeg kunne vente i ”loungen” før man boardet bussen. Ut i fra det jeg kunne se, så virket det som om det var en del turister fra Kina på disse tourene. Buss ble boardet litt før avgang. Det var til og med setereservasjon og det var visst viktig at alle satt på de plassene man hadde fått tildelt for de som satt feil ble flyttet på om det bare var én rad feil. På denne turen hadde jeg, til en forandring, sete nest bakerst i bussen. Da alle var ombord satte vi av gårde. Tror det eneste setet som var ledig var setet ved siden av meg… Ellers var de fleste passasjerene vestlige turister. Turen fra Seoul til første check-point tok ca én time og underveis ble vi fortalt av guiden at hun ville si ifra når vi kunne ta bilder.
Nord-Koreas landskap preges av helt bare fjelltopper. Dette er en stor kontrast mot Sør-Koreas frodigere landskap. Guiden fortalte at de bare fjelltoppene var et resultat av det hovedsakelig fortsatt brukes ved til oppvarming av hus og mat og at de nå har hogd ned nærmest all skog i landet.
Fjelltoppene på nordkoreansk side
Militæret sjekker alle pass og om alle er kledd ”skikkelig” før bussen får lov til å fortsette inn i grenseområdet. Dessuten må alle skrive under på et skriv der det kort sagt står at man selv har ansvaret hvis noe skulle skje og at det ikke kan garanteres for din sikkerhet.
Det var veldig viktig at vi ikke pekte eller gjorde noe som kunne sees på som provokasjon fra nordkoreanernes side. Guiden fortalte at det noen dager også ville foregå tourer på Nordkoreansk side. Jeg ble litt overrasket over at Nordkoreanerne fikk mulighet til dette. Nord-Korea gjorde visst et nummer ut av at turister på Sørkoreansk side ikke fikk lov til å vinke og lignende og begrunnet, ovenfor sine borgere, dette med at ”de ikke er frie og ikke kan gjøre slik de vil”…
Noe jeg undret litt på var at vi ikke kunne ta bilder av bygningen som stod på sørkoreansk side. Noen som har en teori på hvorfor dette ikke er lov?
Decleration
Conference Room
En nordkoreaner ute å spaner i dag også
Et litt dårlig panorama fra innsiden av ”Conference Room”. Sør-Korea på venstre side og Nord-Korea på høyre.
The Bridge of No Return
Et lite utvalg av nordkoreanske drikkevarer. Jeg vurderte å kjøpe med meg én flaske, men pga. all reisingen de neste dagene ble det bare med tanken. Hadde vært morsomt å hatt en flaske
Et stopp ved Imjingak, før vi tok lunsj
Hvis jeg har forstått det riktig så skriver Sørkoreanere sine ønsker på slike bånd og henger de opp på gjerdet.
Et gammelt og rustent tog på utstilling.
Minnesmerke(?)
Etter lunsj ble vi kjørt tilbake til Lotte Hotel og det var slutten på denne touren. Var vel tilbake klokken 15, så man har god tid til andre ting etterpå.
Sånn til slutt kan jeg vel si at jeg føler at det var verdt alle pengene og tiden det tok. Skulle kanskje ønske vi hadde litt mer tid inne i konferanserommet, men det er det dessverre ikke noe å gjøre noe med. Til dere som skal til Seoul og undrer på om en slik utflukt er verdt det; Ja, så absolutt! Det er ikke hver dag man får muligheten til å besøke Nord-Korea.
Resten av oppholdet i Seoul ble dessverre tilbrakt i hotellsengen på Grand Hyatt etter en litt fuktig natt i Itaewon…
Ellers klarte jeg også å miste lommeboken min (vil tro det har sammenheng med ovennevnte) og ble plutselig uten så mye penger… Stay tuned!
Gjenstår:
ICN-
NRT OZ B763 C
Tokyo
HND-
PEK NH B772 C
Beijing
PEK-
ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-
FRA-