View Single Post
Old 02-07-2012, 16:14   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Av ukjente årsaker kanesellerte Norwegian DY 613 (BGO 12.00-OSL 12.55) idag. Det fikk leie konsekvenser for mange mennesker, inkludert meg og mitt reisefølge. Vi skulle nemlig videre med DY 1520 til Kiev. Til Kiev flyr ikke DY igjen før på fredag, så det var ingen vits for oss å sette oss på bussen til Oslo som DY skaffet på forbausende kort tid.

Kiev-turen ble derfor avlyst der og da. I mangel av noe bedre fikk vi etter en uendelig køståing hos Norport ombooket billettene vår til Berlin uten ekstra kostnader.

Det interessante er hvordan Norport foholdt seg i denne saken. Flyet ble nemlig kansellert på meget kort varsel. Det hadde i utgangspunktet fått utsatt avgang fra 12.00 til 13.15, men ble brått kansellert rundt klokken 11.

Første beskjed var at alle som hadde mulighet til det bare skulle gå til SAS og kjøpe ny billett der, og så søke refusjon for den billettten de hadde hos DY. Første SAS-avgang var klokken 14. Det ble med en gang stor pågang hos SAS

Selv sjekket vi AirBaltic for mulig reise i morgen Bergen-Riga-Kiev. Billetter fantes til kr 3000. Den løsningen valgte vi ikke, for der og da visste vi ikke om noen ville dekke mellomlegget mellom den prisen og DY-billettene.

De som var ille ute i tillegg til oss var folk som skulle videre fra Oslo til Nord-Norge og de som skulle videre til steder hvor DY flyr sjelden. Det var barnefamilier som skulle til Bulgaria, for eksempel. Gråt sorg og fortvilelse, og Norport-agentene sa stort sett at fly enten var fulle eller at det var vanskelig, nesten umulig, og lot ikke til å bry seg så mye i det hele tatt. Helst skulle vi ringe til DY og ordne det på telefon. Folk stod i kø og lyttet til DY-musak på mobiltelefonene sine. Folk som gjorde krav på matkuponger og stilte spørsmål om overnatting møtte stenansikter.

Kanselleringen i dag for de som skulle lenger enn Oslo viste tydelig hvor sårbar man er når noe går galt i et selskap som ikke er en del av et nettverk.

Det var det flere som lærte i dag på Flesland. For oss var det ikke en fattig trøst en gang, at da vi søkte på billetter Bergen - Kiev kom prismessig likt ut med DY og Air Baltic, men valgte DY grunnet gunstigere avgangstider. Hadde vi valgt Baltic ville vi vært i Kiev nå, isteden blir det Berlin i morgen og en dårlig og dyr reserveløsning (hoteller er sjelden billig når man bestiller dagen i forveien).
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote