Del III |
FRA-
ICN
29.03.2012
FRA-ICN
LH712
A340-642
D-AIHC
First 2A
Ved boarding ble det klart at dette også kom til å være en full flight. Alle de åtte setene var tatt og Business så like fullt ut. På grunn av dette ble jeg ikke ønsket velkommen ombord med én gang siden alle flyvertinnene var opptatt. Jeg fant setet mitt og satte meg godt til rette. Ikke lang tid etterpå kom damen som skulle være så heldig å servere meg på denne turen til Seoul
Først vil jeg si at jeg ble overrasket over hvor godt setet var å sitte i. Ja, det er gammelt og ser ikke akkurat fresht ut, men man skal ikke dømme ut i fra utseende. Det jeg likte særlig godt var all lagringsplassen man hadde tilgjengelig i de store armlenene. Hvis det er noe negativt jeg kan nevne er det de små
PTV-ene. På en annen side ble jeg overrasket av underholdningssystemet ombord. Nå var vel kanskje mine forventinger til gamle F ganske lave etter å ha lest utallige klager fra (mest sannsynlig svært bortskjemte) FF på forskjellige forum rundt omkring, men ble hvert fall overrasket over at det var AVOD.
Jeg følger for det meste bare med på kartet uansett, så utvalget er egentlig ikke
så viktig for min del.
Etter litt ble jeg også tilbudt noe å drikke sammen med en liten Amouse Bouche, som det så fint heter. Flyvertinnen var veldig hyggelig og henvendte seg til meg med etternavn. Fikk fort en slutt på dette og sa at hun fint kunne bruke bare fornavnet. Det å bruke etternavn er fint og respektfullt, men jeg føler det kan bli litt mye i lengden. Dette er jo noe som er mer vanlig utenfor Skandinavias grenser.
Brogate
Benplass
To svære RR Trent 556 motorer
Etter take off fra FRA
Kapteinen kom på høytalerne og ønsket oss velkommen. Samtidig informerte han om at en av rullebanene var stengt og at det dermed ville bli en liten forsinkelse. Forsinkelse gjør meg ingenting når jeg flyr i premiumkabiner. Betyr jo bare at jeg får nyte det lengre.
Det var en del avganger samtidig med oss og køen ble bare lengre og lengre. Spennende å se alle de forskjellige flyselskapene og flytypene line opp etter hverandre. Det ble endelig vår tur og de fire Rolls Royce motorene fyrte opp. Fantastisk lyd fra disse! Full flight resulterte i en lang take off run fra bane 25C. Da vi hadde forlatt tysk jord tok vi en venstresving og fløy langs med flyplassen før vi forsvant inn i skyene. Solen var i ferd med å gå ned og gav en fin stemning mens vi klatret opp til cruise. Ikke noe behov for mood-lighting.
Ønsker for middagen ble tatt straks lyset for fest setebelte ble slukket. Menyen var som følger:
Choice of Hors d’oeuvres:
Caviar with the traditional Garbishes
Smoked Tuna/ Sesame Seeds/ Wasabi Sorbet
Saddle of Veal/ Parmesan Cream/ Salsa Verde
Salad and Soup:
Mixed Leaf Salad/ Herb Mushrooms
Macadamia Nut Dressing/ Wild Garlic Dressing
Hattenheim Herb Cream Soup/ toasted and diced Wheat Bread
Choice of Main Courses
Turbot/ Nut Bok Choy/ Cliantro and Potato Mash
Potato and Sauerkraut Crêpe/ Riesling Wine Sauce/ Grapes
LufthansaClassics:
In March: Tenderloin of Beef with Herb Butter, Potatoes en Papillote and Beans
In April: Roast Beef en Gravy with Caramelized Onions and Butter Spätze
Kimchi Bokum
Fried Tenderloin of Pork presented with mixed Bell Pepper Brocolli and Asian Rice
Bimbibap
Marinated Fried Oyster an Shiitake Mushrooms leaf Spinach, Carrot Juliennes, Bellflower Roots, Beef Strips and Asian Rice.
Kimchi, Bok Choy, Marinated King Prawns, Carrot and mixed Radish marinated with Cucumber, Hot Pepper Paste, Seaweed Soup, Sesame oil
Selection of Cheese and Dessert
Fourme d’Ambert/ Fougeru/ Livarot/ Comité/ Goat Cheese Bûchette/ Cream Cheese/ Grapes/ Cellery/ Carrots
Rüdesheim Coffe Frappé
Rhubarb/ Sour Cream/ Basil Yoghurt Sorbet
Det var jo ikke så lenge siden jeg spiste sist, så jeg var egentlig ikke så sulten. Men tenkte at når jeg først flyr F så må jeg prøve noe av maten også. Jeg hoppet over Hors d’oeuvres og gikk rett på suppen som smakte veldig godt. Hovedretten jeg valgte var Tenderloin of Beef with Herb Butter. Jeg har ikke sansen for ost så hoppet over det også. Desserten var virkelig god.
Lufthansas velkjente rose ble delt ut før matserveringen startet
Meny
Hattenheim Herb Cream Soup. Jeg tok dessverre ikke bilde av noen av de andre rettene
Visstnok en veldig populær leskedrikk i Sør-Korea som jeg fikk fra flyvertinnen. Hun trodde jeg var Koreaner...
Da middag var fortært var det bare å lene seg tilbake og slappe av. Lyttet til litt musikk og så noen serier før jeg bestemte meg for å komme meg i seng. Pysjamas, tøfler og Bogner amenity kit ble utdelt før take off, så alt jeg trengte var å skifte og pusse tennene. Sengen ble redd opp mens jeg skiftet.
Fikk noen timer på øyet og jeg hadde ikke noe problem med å sove i de gamle setene.
Panorama av First-kabinen
Blindsene var lukket for mesteparten av turen, men jeg klarte å få tatt et lite bilde
Frokost ble servert 1.5 time før landing. Jeg valgte arme riddere i blåbærkompott. Altfor søtt som frokost for min del. Helt uforståelig for meg at noen ønsker dette til frokost. Hva er galt med kneip-brød med noen skiver Norvegia?
Frokostmenyen
Klare for landing
Nedstigning
Video av landingen kan du se her:
http://youtu.be/c5aj6bcrR1M?hd=1
Tiden går så altfor fort når man flyr og vi nærmet oss omsider Sør-Korea og Seoul. Gråvær og dis var det som møtte oss ved landing ved Incheon. Vi taxet inn og parkerte ved siden av en Lufthansa A340-300 fra München. Var en av de første ut fra flyet og passkontrollen tok ikke all verdens tid. Priority-taggen virket her i Seoul også.
Veldig fornøyd med min første tur i First og synes Lufthansa leverer et bra produkt, selv om det kanskje er litt gammelt og slitt. Lufthansa First levde opp til forventningene og jeg må dessverre si jeg er blitt bitt av F-basillen…
Gjenstår:
Seoul m/tour til DMZ
ICN-
NRT OZ B763 C
Tokyo
HND-
PEK NH B772 C
Beijing
PEK-
ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-