View Single Post
Old 28-06-2012, 10:16   #39
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jo, altså. Som jeg skrev før jeg modererte meg (for ikke å provosere), så er det nettopp det jeg antyder. Dere får en meget høy lønn av noen ulike grunner. At det er et stort ansvar, at det kreves utdanning, at det kreves en rett personlighet/takle stress, at dere er en sterk pressgruppe... Men OGSÅ at det er svært ukurrante arbeidstider.

Jeg har tolket noen av postene over som at man klager om sin syke mor pga lørdagsjobbing. Og DET argumentet synes jeg altså faller på stengrunn.
Ser selvfølgelig den. Alle vil vel egentlig ha fri alle lørdager, men slik blir det jo ikke Man kan vel si at det hele koker ned til at arbeidsgiver ikke gidder å følge de etablerte normer og regler for det sosiale innen arbeidslivet, og også går bak ryggen på de ansatte i forhold til forskrifter. Dessuten følger de aldri ordentlig opp inngåtte avtaler, og blir resultatet deretter.

Et konkret eksempel. i 2007 ble det utformet en forskrift som ga unntak fra AML §10-8 4. ledd om hyppig søndagstjeneste. ( http://www.lovdata.no/for/sf/ad/td-20070427-0459-0.html ) Denne forskriften hadde en varighet frem til 31-12-2011, da bemanningen skulle i henhold til avtale være i en normal situasjon igjen. Vårparten 2011 fant Avinor ut at de ikke kunne klare å oppfylle sin del av avtalen med begrunnelse i at de da "ville måtte bemanne utover det de anså som nødvendig for å opprettholde regularitet i flytrafikken". NFF ble ikke tatt med på råd før Avinor fikk Samferdselsdepartementet til å forlenge denne forskriften. Er det normal måte å behandle sine ansatte på..?? Nei, tror ikke det.

Jeg forstår at det kan virke som om vi gnåler om å få fri lørdager og søndager i bøtter og spann, men når realiteten er at arbeidsgiver planlegger på at man skal jobbe mer enn annenhver helg fordi det ikke passer seg for dem å bemanne ordentlig, da blir man en smule provosert....