Quote:
Originally Posted by Kanon
Det høres totalt idiotisk ut. Jeg ville ikke likt å få en grand danois på meg ved eventuell hard bremsing eller krasjlanding.
|
Du trenger ikke være så kjepphøy og kalle ting idiotisk. Tviler på at blinde, døve (det finnes døvehunder også, ja), skadde eller funksjonshemmede (finnes hjelpehunder for folk med MS og andre degenerative tilstander, samt for mennesker som sliter etter slag og også hunder som varsler om epileptiske anfall eller bevissthetsbortfall) synes det er idiotisk at de får ha med seg hunden sin på en flyreise som for dem kan bety alt i verden. En flyreise til medisinsk behandling, til familiebesøk o.l. En flyreise som betyr uendelig mye mer enn flere titalls tusen kroners ferien til Bora-Bora eller bonusturen på første klasse.
Når vi attpåtil begynner å forstå verdien i hva en hund kan gjøre for folk med psykiske lidelser (ikke bare fysiske) - har vi kommet langt som samfunn. Mennesker som sliter med depresjoner, angst (f.eks sosial angst) og liknende kan få ett nytt liv og ny giv, gjennom en servicehund.
Man snakker om å ha respekt for andre og å vise velvilje - man kaster vel strengt tatt kraftig stein i glasshus her
EDIT: Ref Kanons uttalelse om å få 60kg i hodet ved kraftig turbulens - jeg er mer redd for å få "invers-Robertaas'en" i hodet. Han der ene på flyet som er så sær og vrang at han nekter å ha på seg setebeltet i lufta uansett hva man sier til han. Han opptrer nok med ekstrem høy frekvens, spesielt på flyvninger innad i Norge. Servicehunder på fly i Norge er ekstremt sjeldent i utgangspunktet, bekymre deg heller om han vrange fyren som vet bedre enn sitt gode sinn
EDIT2: Jeg har forøvrig reflektert over hvorfor NorWay bussekspress ikke godtar "gjennomsnittshunden" på bussen ja. Dette er fordi en BUSS - ulikt ett
FLY - ikke har passasjerlister å forholde seg til. På ett fly booker man en billett, og kan herunder legge inn ønsker og kommentarer. På en buss står det en gjeng og dasser på ett bussstopp - og hopper på bussen selv om de kanskje ikke tenkte å være med for 1 minutt siden. Det er umulig å planlegge, dermed kan det oppstå situasjoner hvor allergiker møter hund. Her har allergikerene gått foran hundeeierene, og allergikerene kan gå på bussen uansett hvor og når de måtte ønske uten å bekymre seg for hund på bussen.
På et fly - som nå nevnt for 22 gang - kan man fortelle i forveien "hei jeg er superallergiker og kan ikke ha hunder/peanøtter/reker/parfyme/whatever på denne flyturen". Vips så er alt helt allright. Eller så kan allergikeren bli fortalt når han kjøper billett etter hundeeieren at det er hund booket på dette flyet, vil du booke ny eller skal vi ordne dette på noe annet vis. Det går an å finne kompromissløsninger så ingen blir overrasket eller skremt av tingenes tilstand
Det er egentlig ganske simpelt, jeg trodde det var åpenbare forskjeller mellom buss og fly for den gjengse flyentusiast.