On the side, her er tallene jeg har ang døde hunder i cargo i USA siden 2005:
http://airconsumer.dot.gov/publicati...%20Transit.pdf
På 5 år døde 144 hunder i USA pga reise i cargo, over halvparten var hunder med "brachycephaliske"-hodeskaller, dvs ikke-eksisterende snute
Putt den der merkelige arten i en stressende situasjon hvor det er varmt, ikke rart den segner om.
Så om vi tar halvparten (for å være snill) 72 stk, blir det rundet opp - 15 døde hunder per år i USA. Hvor mange hunder reiser med fly? I følg ustravel fant jeg ut at ca 50% av amerikanere reiser med kjæledyr i løpet av et år, med fly. Dere flynerder vet vel gjerne hvor mange amerikanere som reiser med fly per år, ta halvparten av dette enorme tallet, og 15 døde hunder virker forsvinnende lite. Oddsen er tusen ganger større for at bikkja di dør av arvelige sykdommer pga elendig avl, ala kreft, hofte/kne/rygg-problemer, øyensykdommer og andre degenerative sykdommer. Dette er ting vi mennesker avler fram fordi utseende er mer viktig enn helse. Flere hunder dør av angrep i hundeparker per år, enn av flyreiser. Flere hunder dør av påkjørsel per år, enn av flyreiser. Så jeg vil påstå det er rimelig trygt å reise i cargo, sett i lys av tall på dødsrate