Thread: Pet in cabin
View Single Post
Old 23-06-2012, 10:34   #25
Polaris
Free Luigi

Default Re: Pet in Cabin

Nå må du bestemme deg Robertaas, er det 10-15% av nordmenn som har hundeallergi, eller er det 10-15% som har vært PLAGET av sin hundeallergi pga direkte kontakt med hund i vårt samfunn?

Er man plaget så sier man i fra - dette trodde jeg var viden kjent? Eller er det kanskje så at jeg som hundeeier gjør all den research jeg kan for å tilpasse meg samfunnets allergiproblemer og dermed kjenner til alt av innmeldingsrutiner, mens allergikere ikke setter seg inn i problematikken knyttet til sin tilstand og ikke prøver å gjøre hverdagen lettere for oss alle? Det er ganske enkelt: første som registrerer inn at de skal med flyet: hund eller allergiker, får sin "vilje". Jeg opplever ofte at det er bur eller bagger med dyr på fly, aldri opplevd noen gå inn i anafalyktisk sjokk - så problemet kan ikke være så stort

Har allergikerene forresten vurdert å sjekke hva de er allergiske mot? Å være allergisk mot hund er kun en diagnose på et papir, hva den praktiske reelle allergi er varierer - noen tåler ikke hudcellene (flasset) til hunder, noen tåler ikke spyttet og ander tåler ikke fettet i hundenes pels. Stereotypen er jo at hunder med hår, ikke pels, er allergivennlige (feks puddel, bichon frise og portugisisk vannhund) - men faktum er at hver allergiker tåler mange flere raser. Typisk er langhårede hunder som collie og feks briard, samt gordon/irsk setter allergivennlige, samojed også. Nappehunder som schnazere, border terrier, cairn terrier og parson jack russel terrier også ofte allergivennlige. Verstingene er retrievere, schæferhund og dalmatiner, men disse går ikke inn i kabinen uansett

Avslutningsvis, tommy777, det er ikke tusenvis av hunder som dør i cargo. Har ikke numrene her på mobil, men det er et svært mye mindre tall. Jeg har tidligere gjort utregninger på det for USA, hvor halvparten av dødfallene var forårsaket av menneskers behov til å framavle hunder som er så sammenpresset i trynet at de ikke får puste ordentlig og dør av overoppheting. Engelsk bulldog er er klassisk eksempel. I tillegg er det mange hundeeiere som ikke ser sin hund for hva den er, og sender nervøse hunder med dårlig nervekonstitusjon med på fly. Dette burde selvsagt ikke skje.

En normal hund som tåler bråk i byen og ikke er redd for fremmede folk, tåler en cargotur uten problemer
Polaris is offline   Reply With Quote