Thread: Pet in cabin
View Single Post
Old 23-06-2012, 09:58   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Pet in Cabin

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det var en flight jeg var på det siste året, men jeg husker ikke hvilken. Mener å huske at det var et stort fly med midtrad så det må ha vært en lang flight. I alle fall var det en familie med flere unger og en soft bag med en lite hund med langt hår. Baggen lignet noe på den linket her i tråden.
http://www.drsfostersmith.com/images...PZ_020-dog.jpg
Rett etter at de var kommet til setene sine åpnet den ene ungen bagen litt slik at hunden skulle få hodet ut, men hunden hoppet rett ut av bagen. Den gikk litt frem og tilbake under seteradene, men den var ikke for vill og de fikk tak i den etter knappt ett minutt før personalet hadde lagt merke til episoden.

Jeg har selv ikke allergi mot hunder, men kjenner folk som er det og vet at om de hadde vært i nærheten av den raden ville de muligens hatt behov for legehjelp, de hadde i alle fall vært nødt til å ta allergimidesin og ville hatt problemer med øyne, nese og hals resten av dagen. En behagelig reise ville det i alle fall ikke vært for dem. På flyet sitter man innelukket i ganske mange timer så jeg skjønner ikke at flyselskapene i det hele tatt kan tillate hunder i kabinen.

På tog har de jo egne vogner hvor hunder er tillatt på fjerntog.

Edit: sjekket og det er 15% av befolkningen som har allergi mot hund. Alle selvsagt ikke like kraftig, men for de fleste av dem ville ved en slik episode antagelig fått noen symptoner. De fleste av allergikerne jeg kjenner ville ikke klagd i et slikt tilfelle, de vil jo ikke fremstå som sykelig eller sytete.
I Norge er det et samarbeide mellom Norsk Astma og allergi forbund og i hvertfall et flyselskap og alle med alvorlig allergi kan "blokkere" et fly for kjæledyr eller få vite om en avgang allerede har kjæledyr ombord slik at man kan velge en annen avgang - det samme gjelder andre alvolige allergier. Ellers i Europa finnes tilsvarende ordninger og samarbeide med de organisasjonene lokalt. En kan enkelt blokkere et helt fly for kjøledyr - eller nøtter - hadde en avgang hjem i fra CPH for 2 uker siden hvor det var en med alvorlig allergi mot peanøtter og det ble opplyst før avgang at peanøtter ikke fantes ombord og at ingen måtte ta med seg peanøtter. Dette ble gjenatt flere ganger gjennom flygningen og kabinpersonalet var helt klart på vakt.

Jeg utvikler akkurat nå et reservasjonssystem for et Europeisk Flyselskap og i spesifikasjonene er det klart at Allergikere kan blokkere avgangen for kjæledyr. eller få vite at det allerede er et dyr ombord.

Når det gjelder selv å reise med hund - så er Lufthansa i særklasse best - de har sysakene sine i skikkelig orden og det finnes ingen i nærheten. Det er bare Google litt - spesiellt når det gjelder de av oss som har større hunder som må i lasterom - fra USA som vi reiste - fantes det faktisk ikke noe alternativ - det var Lufthansa og det var ultraprofesjonellt (LH har en Pet Lounge på linje med F Class Lounge i Frankfurt)