View Single Post
Old 22-06-2012, 21:42   #12
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Default Re: BGO 22.06, med nytt kamera!

Det er ikke noe fasitsvar på hvilken lukkertid du bør bruke, kortere lukkertid gjør det lettere å få skarpe bilder, men er ikke nødvendigvis det man alltid ønsker å bruke. Hvis du f.eks bruker kort lukkertid på fly med propeller og helikoptre så vil du kanskje få skarpe og fine bilder, men det vil se ut som de har fått motorstopp da du har "fryst" propellene og rotorbladene i bildet ditt.

Jeg kan bruke noen av mine egne bilder som eksempler for å illustrere hva jeg snakker om. Dette bildet er tatt med kort lukkertid, og som du kan se er det skarpt og fint, men det ser ut som alle propellene står stille, det er ikke noe "liv" i bildet. Dette bildet derimot er tatt med litt lenger lukkertid og her kan man se at motorene går, noe som gir bildet et helt annet uttrykk.

Etterhvert som du føler deg mer sikker på kameraet ditt kan du også prøve panning, som er en veldig fin måte få frem fart og action i bildene dine. Jerry her på forumet er mye bedre på panning enn meg, men for å ta et eksempel, så er dette bildet tatt med en lukkertid på 1/80.

Så som sagt, det er ikke noe fasitsvar for hvilken lukkertid du bør/skal bruke, det hele kommer an på hva du ønsker å få frem i bildene dine. Vil du ha frem fart osv. så lønner det seg å bruke en litt lengre lukkertid, mens hvis du ønsker å fryse øyeblikket så er det kortere lukkertider som gjelder. Ta med deg kameraet ut og tren på alt mulig du ser, prøv forskjellige innstillinger og prøv å se hvilke forskjeller du ser mellom de forskjellige innstillinger.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote