Quote:
Originally Posted by Fnate
I all uvitenhet... Det er da noe som skurrer med snakket om underbemanning? Altså, overtid på f.eks 162 timer pr. mnd må da per def koste minst 50% mer enn en ekstra ansatt? Det kan umulig være her problemet ligger? Hverken flyveledere eller Avinor er da idioter?
Eller skjønner jeg ingenting? (Mest sannsynlig ikke, sånn historisk sett)
|
I ren drift hadde nok flere ansatte vært lønnsomt, men det fremdeles slik at Avinor selekterer og utdanner sine egne flyveledere. Denne prosessen er meget kostbar, samt at den tar operative ressurser til instruksjon mm.
Dette er en ond sirkel hvor det ikke finnes nok ressurser til å drive trafikken og lære opp tilstrekkelig antall hoder samtidig.
Det er nok billigere for Avinor å basere seg på en høy innsats fra personellet i form av overtid da dette er en fleksibel løsning som tar behovstoppene når det er nødvendig i motsetning til en høyere bemanning med overtallighet når ingen er syke.
Så lenge noen er villig til å ta en ekstra vakt i ny og ne fungerer dette fint, men når slitasjen er stor over tid og sola skinner kan det være vanskeligere å dekke opp alt. Hyggelig å se familie og venner litt og ;-)