View Single Post
Old 17-06-2012, 22:36   #21
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: Forskjell på SAS boeing?

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
De er en greie som har hengt igjen etter gamledager da navigering med sekstant på en stjerneklar natt enda kunne forekomme. I dag har de ingen funksjon, de er bare til bry da de lettere blender piloter ved høy sol.
I januar 2005 sluttet Boeing med vinduene på 737-serien. Ikke på grunn av navigasjon, men utsikt. Sekstantnavigasjon var en del av pol-turene, og da var utkikkspunktet som en "boble" bak cockpit. Gamle DC-6B hadde vel slike? Jeg spurte en av mannskapet på en AWACS forrige flyshow i Bodø som hadde glassfiberboblen bak cockpit, og han ga denne forklaringen. Boeing sier på sine sider om disse vinduene:

Quote:
In the past the eyebrow windows helped provide better crew visibility, but today's advanced navigation systems have made those windows obsolete. The design change reduces airplane weight by 20 pounds and eliminates approximately 300 hours of periodic inspections per airplane. Retrofit kits to cover eyebrow windows will be available mid-2006 for the in-service 737 fleet.
En flymaskin med slike vinduer lenge etter at noen nesten visste hva en sekstant var, er Globemaster III'en (C-17). Første operative maskin ble levert til USAF i 1993, med full glass cockpit.
ENBO is offline   Reply With Quote