View Single Post
Old 13-06-2012, 20:47   #15
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: 42 flymekanikere mister jobben i SAS(ARN)

Det er en stor mis-understanding at man sparer sa veldig mye ved a outsource. Rett og slett fordi altfor ofte blir ikke alle kostnader tatt med i betraktning. STS tenker om sine regner, men ingen bedömmer total-effekten for hele gruppen. Og dermed sparer STS noen kroner, men andre avdelinger senere betaler dyrt for disse besluttninger...

Sikkert sparer man noen Kroner pa den egentlige MX. Men samtidlig har SK opplevd at kvalitaeten av arbeid har fallt markant og man fikk mange AOG's i forhold til för. Disse AOG's koster massevis av penger. Og jo mindre kompetanse man har, jo mere ma man kjöpe dyre eksterne tjenester og jo lengre star flyene. Og ved hver outsourcing man far relativ store kontroll-kostnader som er veldig ofte glemt. Det er ikke fritt a source out, ogsa dette koster penger...

Jeg for min del vil ga sa langt og si at SK har tapt mere pa a outsource MX pa 737CL enn de har tjent...

Ved a outsource alt MX betyr ogsa at SK blir totalt avhengig i MX av eksterne leverandörer. Hva dette betyr i neste marked oppsving kan hver tenke seg selv... Dyrere kontrakter og - i verste fall - ikke nok MX slots...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote