Quote:
Originally Posted by FlyHi
Jeg er overbevist om at langt hovedparten af dem i kabinen er enige med ham i at "sikkerheds-galskaben" er gået alt for langt.
Der er vel ikke tale om at nogen vil have afskaffet sikkerhedskontrollen, men blot at bruge resourcer, hvor de rent faktisk gør en forskel - og ikke bruge milliarder på at have en masse sikkerhedsfolk stående blot for sende det rigtige politiske signal.
Når man fratager piloter lighter nr. 2 og gennemsøger selv indholdet af Läkerol-æsker - så bliver det galskab - når samme person bagefter kan sætte sig i sædet ved siden af en økse og kabinepersonalet håndterer vinflasker i glas (der kan være ganske effektive våben). At fratage pax en vandflaske og samtidig køre paller med vandflasker ind i lufthavnens butikker - uden andet en nogle enkelte og sporadiske stikprøve-tjek - så bliver det galskab.
Nej - det penge kunne bruges meget bedre end man gør idag. Man skulle måske kun bruge halvt så mange i sikkerhedskontrollen og dermed også have råd til at give dem en ordentlig løn og fastansætte dem i lufthavnen - uden at skulle oursource dem til firmaer, der gør hvad de kan for at presse arbejdsforhold.
Men det var jo lidt OT.
|
Einig i dette! Det hjelp kanskje ikkje å seie at "alt var betre før" då det (så vidt eg hugsar) ikkje var kontroll andre stadar enn på Gardermoen, og dei som flaug F50 nordover inviterte folk inn i cockpit nesten kvar gang (angrar enno på at eg som ung millitær ikkje torde å gå fram!)
Det er noko rart med luftfarten; alt er så skummelt. Ja, skjer det noko får det store, stygge konsekvensar. Men at til dømes fly skal vere eit så mykje meir aktuellt terrormål enn til dømes t-bane, tog og buss (der ein lettare kan ramme like mange, eller fleire, personar) er berre psykologisk.
Sikkerheitskontrollen har jo blitt meir eit merkeleg rituale enn ein kontroll; forrige helg peip det på dama då ho gjekk gjennom på Torp med junior på 7 mnd i armane. Ho lempa han over på meg, eg gjekk gjennom utan lyd, men mini måtte visiterast sidan har var med gjennom då det peip første gangen. Vektaren strauk to fingrar såvidt på rygg og mage på ungen... Det blir berre rart. OT som berre juling, sorry...