Quote:
Originally Posted by ValdaIsaksson
Jo, men jeg kan forstå at flyselskab som Ryanair og Wizz Air kan kalde sig lavprisflyselskaber, fordi de har rent faktisk LAVE priser, men jeg undrer mig bare over at priser på flybilletter i USA er så høje i forhold til herhjemme, og at der ikke findes noget 'Ryanair' eller 'Wizz Air' derovre.
|
Vel, her viser du farlig halv-viten...
Jeg har i mitt Student Research Paper forsked om hvordan en AB, FR og EZY lager siner priser og hvordan de utvikler sitt prisnivea. Og det rett og slett stemmer ikke at FR har rent faktisk lavere priser.
Kikker du pa FR sitt produkt og forliker du det med en AB (Classic) eller LH, sa forliker du en unbundled produkt hos FR med en full-service one-way pris. Her kommer man snart i den prekaert situasjon at man ma definere om folk reiser med bagasje eller ikke, fordi dette vil ha betydelige konsekvenser pa FR sitt pris.
Den annen ting er bookings-dato: Dersom du bestiller langt i forhand, sa er FR og Co. ofte billigere. FR lager bevist "Harry-Deals", fordi de bruker - i motsetning til alle andre selskaper - Dynamic Pricing, mens alle andre selskaper har mer eller mindre tradisjonelle Revenue Management modeller.
Men dersom du kjöper billett rett pa avreise-dagen, sa fant jeg en meget oppsiktsvekkende ting. Den dyreste aktör ble FR. Og dette for den rudimentaert produkt som du far hos dem. Ikke akkurat dette jeg hadde forvented a finne, men slik ble dette pa alle rute-bundles som jeg har undersökt!
Til slutt nok en ting. Hva betyr egentlig lavpris og hvordan anser man en selskap som lavpris eller ikke? Dette henger jo tilsammen med din personlig betalingsvilje. Dersom prisen ligger under dette du forventer / er villige a betale, sa vil du uansett anse dette som "billig". Om det er LH, AB, FR eller EZY, spiller vel egentlig ingen rulle. Men dersom prisen ligger over det du er villige a betale, sa er det alltid "dyr".
Det stemmer at FR har de desidert laveste startspriser for unbundled transport i marked. Men dersom man anta normale leisure reise-mönster, sa kan FR hurtig vaere en dyr alternativ. Likevel klarer de a overleve og tiltrekke seg mange mange millioner pax hver ar? Hvorfor? Fordi de skaper en illusjon av grise-billige billetter, som folk leter etter. Og de gir folk dette de vil ha. At de ma betale etterpa her og der for alt hva egentlig skulle tilhöre en fornunftig leisure produkt, spiller i dette öyeblikk ingen rulle.