View Single Post
Old 30-04-2012, 14:04   #691
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Når jeg skulle søke om å bli registrert i momsregisteret som selvstendig næringsdrivende måtte jeg vise til at jeg hadde jobbet for flere oppdragsgivere, sammen med de andre kravene til registrering. Dette fokuserte skatteetaten på, og om jeg kun hadde hatt én oppdragsgiver så anses forholdet som at jeg er arbeidstaker og oppdragsgiveren er arbeidsgiver, og man burde levere skattekort og få lønn.

Hvorvidt dette gjelder i landene disse pilotene har sine foretak vet jeg ikke, og det kan jo variere, men om arbeidsgiver må betale arbeidsgiveravgift så skulle man tro at man ville unngå selvstendig næringsdrivende som leier seg inn til én oppdragsgiver for å unngå avgiften.

Det er jo også uttalt i pressen fra NAS sin side at noen piloter ønsker å drive selvstendig på kontrakt. Bortsett fra den angivelige fleksibiliteten dette har er det svært få fordeler med dette, og jeg har liten tro på at en oppegående arbeidstaker velger et slikt forhold av egen frivillighet.

Har man kommet til noen konklusjon i tråden hvorvidt man er ansatt i bemanningsselskapene eller om man er leid inn som selvstendig næringsdrivende? Jeg har sett to poster om lønn som overennstemmer med hverandre, ellers har jeg sett overraskende lite håndfast om kontraktene kontra antall poster.

Bare for å legge til en kilde på mitt første utsagn: ( http://www.nordlys.no/nyheter/article6037019.ece )
Quote:
Det finnes flere kriterier for at man skal kunne operere som selvstendig næringsdrivende i Norge. Dersom man har kun én arbeidsgiver, og ikke opptrer for egen regning og risiko, er man i realiteten å regne som ansatt.

– Det er, og har vært, et utstrakt problem i flere bransjer at man hevder at man benytter innleid arbeidskraft, mens det i realiteten er snakk om ansettelse i Norge, sier Kristiansen.

Last edited by BoeingOnFinal; 30-04-2012 at 14:13. Reason: Kildetillegg
BoeingOnFinal is offline   Reply With Quote