Har stusset litt over at
SAS bruker så små fly som 90-seters
CRJ-900 i den danske produksjonen, mens 120-seters 736 er de minste i den norske og svenske. Kapasitetsbehovet er vel ikke så mye mindre på de tynnere rutene fra Danmark enn fra Norge og Sverige?
En annen potensiell kjøper kan jo være Austrian eller et datterselskap. Tyrolean har jo noen Fokkere, og uten at jeg husker detaljene fra trådene om innsparinger i LH og
AUA så var det vel snakk om å strømlinje flåten framover.
CRJ har jo Lufthansa en del av i Regionalflåten allerede.
Quote:
Originally Posted by LN-MOW
CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...
|
Det der gir ganske mange ekstra kg per sete for 736. Det må jo være mye billigere å fly rundt med en
CRJ (om man ser bort fra opptrening av crew og logistikk ifht. typerating).
Hvordan kan en liten regionaljet kreve 2000 meter rullebane mens ganske mye tyngre 737 klarer seg fint på norsk innenriks?