View Single Post
Old 29-04-2012, 01:53   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?

Har stusset litt over at SAS bruker så små fly som 90-seters CRJ-900 i den danske produksjonen, mens 120-seters 736 er de minste i den norske og svenske. Kapasitetsbehovet er vel ikke så mye mindre på de tynnere rutene fra Danmark enn fra Norge og Sverige?

En annen potensiell kjøper kan jo være Austrian eller et datterselskap. Tyrolean har jo noen Fokkere, og uten at jeg husker detaljene fra trådene om innsparinger i LH og AUA så var det vel snakk om å strømlinje flåten framover. CRJ har jo Lufthansa en del av i Regionalflåten allerede.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...
Det der gir ganske mange ekstra kg per sete for 736. Det må jo være mye billigere å fly rundt med en CRJ (om man ser bort fra opptrening av crew og logistikk ifht. typerating).

Hvordan kan en liten regionaljet kreve 2000 meter rullebane mens ganske mye tyngre 737 klarer seg fint på norsk innenriks?
Mjolnir is offline   Reply With Quote