Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
---
Det er da besynderlig at ledelsen i DY skal blåse opp vilkårene for opinionen! Jeg har et brukbart bilde av betingelsene i DY gjennom de som sitter der, eller som kommer fra selskapet, og de rimer ikke alltid med hva som sies til media. Men det kan jo tenkes at selskapet legger inn i tallet pensjoner, loss of Licence-utgifter, dietter, salg av fridager etc...og det vil jo pynte litt på alt...En HEL basert Commander har en grunnlønn på drøye halvparten av det du oppgir her!
|
Det er jo like besyndelig at andre skal fremstille ting som verre enn de faktisk er (selv om det nok primært gjelder her inne, men sosial dumping nevnes jo hyppig og det jeg har sett av vilkår er nok et stykke unna sosial dumping, selv om vilkårene ikke er spesielt gode). Det er opplagt at DY ønsker å få frem at pilotene i Norge (som jo er de som truer med å streike) i hovedsak er godt betalte. At det ikke er deres vilkår det dreier seg om er sikkert mindre interessant for DY å få frem - det betviler jeg ikke. Jeg mener forøvrig bestemt at Skånvik sa at noen piloter tjente 1.5 mill. (ikke at det kostet selskapet 1.5 million - noe som er en helt annen sak).
Nå er det vel slik at de som ansettes nå ikke ansettes på
HEL-vilkår. Kapteinslønnen fikk jeg fra en debatt på pprune, så jeg kan ikke gå god for korrektheten (men basert på det vi har sett tidligere så pleier kapteinslønnen å ligge noe i overkant av 2x FO-lønn). De tallene jeg viser til inkluderer imidlertid en housing allowance på ca 6500
NOK per måned, men ingenting annet.