Quote:
Originally Posted by lerik
Å kjempe imot kontraktsansatte i et lavprisselskap utenfor skandinavia blir litt som å padle mot strømmen. Man kan kjempe hardt, og komme seg litt opover.... men tilslutt må man gi tapt om ikke reglene endres.... og da er det bedre å påvirke og styre sammen hvordan man kommer seg nedover elven best mulig.
Med andre ord:
På kort sikt kan man kanskje få bedre vilkår ved å kreve fast ansettelse om aksjonen skulle føre fram. Men fast ansettelses utenfor skandinavia betyr at Kjos ikke kan ekspandere (hvertfall ikke så mye som han tenker nå)... og da vil konkurrerende lavprisselsaper med kontraktsansatte eksandere istedenfor. Og hva har man vunnet da hvis de samme pilotene bare jobber for ett annet LCC? Det er vel fortsatt bedre at Kjos med kontraktsansatte vinner markeder enn Ryanair/Easyjet?
Og det blir værre.. for uten å ekspandere får man ikke ned kostnadene, man får ikke handlet nye fly rekordbillig osv. og kan tilslutt også bli truet mer og mer på eget hjemmemarked... og da har man tapt til og med ift. å la Kjos gå proaktivt til verks og ekspandere.
I værste fall gir fast ansettelser at Kjos må skrinlegge hele ekspansjonen og må selge flyene billig til en LCC konkurrent. Vet FR er sulten på nye fly bl.a. Og da har man faktisk bare bidratt til det man kjempet imot.
|
Ryanair sin vekst er jo negativ om dagen og Easyjet vokser. Easyjet har jo forøvrig sine ansatte fast og klarer det veldig fint. Samme gjelder South West i USA.
Slik som passasjerveksten og salget av fly utvikler seg nå vil det om ikke lenge bli stort behov for piloter, kanskje ikke mest i europa, men stort i asia. Dette vil helt klart gi ringvirkninger inn i de andre markeder. i USA ventes også stort underskudd på piloter da det rett og slett ikke utdannes nok flygere i dag. Den nye regelen om arbeidstid og minimum 800 flytimer for å fly
CAT øker også behovet for nye piloter. De
LCC som har klart å beholde sine ansatte happy, da mener jeg ikke feite, men slik som DY var for ca 1 år tilbake og fra starten med 737 vil klare å holde på flygerne sine. Men når du har et serdeles misfornøyd flykorps som er villige til å gå til streik sier det seg selv at disse ikke vil være veldig lojale skulle gode muligheter dukke opp i andre selskaper. Et godt eksempel er Widerøe. For mange virker det rart å stoppe sin karriere på turboprop uten å å flydd jet, men så er det jo så å si ingen som sier opp der heller... Dette er vel kanskje noe DY burde gjøre seg noen tanker om. FR sliter allerede med å ha nok piloter til sine fly. En bekjent nevnte at de startet vel 2012 med ca 400 piloter for lite. Mange har dratt til Emirates, Catar, Ethiad etc