Quote:
Originally Posted by sk931
Men stadig hvem kan drages til ansvar, hvis uheldet er ude....
Egentlig tror jeg at det er flyselskabet, som har ansvar, men som skrevet jeg ved det ikke. Var bare interesseret i at se om andre havde bedre bud
Hilsen Ole
|
Som passasjer har du kontrakt med et selskap. Dette selskapet kan neppe fraskrive seg ansvar fordi de har leid inn et fly fra et selskap med annen farge. De kan neppe fraskrive seg ansvaret dersom besetningen gjør en fatal feil som fører til en ulykke, innleid personell eller fast ansatte. Hvis det var denne problemstillingen du forsøkte å trekke opp?
En annen sak er om besetningen vil bli trukket til ansvar dersom de ved sin handling har forårsaket en ulykke og fremdeles kan svare for seg. Heller ikke her vil det være noen forskjell på innleid eller fast ansatt besetning. Skyldes en ulykke feil fra besetningen må de nok belage seg på ubehagelige spørsmål.
Så har du spørsmålet om det selskapet som har leid inn fly vil komme med noen regressak mot det selskapet som de har leid inn fly/mannskap hos for det erstatningsansvaret innleier har fått? Her vil vel også svaret ligge i om noen/hvem som kan lastes. Det kan bare et slikt selskap svare på.
Men det kan ligge an til mange runder og år i rettsapparatet.
Vidar