Quote:
Originally Posted by Cloudius
Prøver meg på noen linjer som forhåpentligvis tilhører tema for tråden?
|
Jeg oppfatter dette til å være spot on i forhold til tema.
Quote:
Det argumenteres med at det i andre bransjer ikke er uvanlig med kontrakter/vikariat. Er det et argument for å redusere arbeidsvilkår i f.eks. luftfartsbransjen? Eller skal man heller fokusere på å løfte de bransjene/områdene som enda sliter med kontrakter/vikariater?
|
Jeg tror kanskje den primære årsaken til at man henter frem utviklingen i andre bransjer er ikke fordi man argumenterer for et race to the bottom, men for å vise at dette skjer og har skjedd lenge. Det spørsmålet nok mange uten en fot innenfor bransjen spør seg om er hvorfor det nå plutselig brenner så voldsomt når det er pilotene som har kommet dit vi er. Hvorfor ikke når man flagget ut TEKO industrien, eller andre næringer som er flyttet ut? Hvorfor er velferdsstaten nå plutselig så mye mer truet enn for et par år siden? Personlig så tror jeg ikke dette vil ha de helt store overordnede effektene for velferdsstaten, men det vil ha effekter for de som er direkte berørt. Årsaken til at jeg tror det er fordi denne utviklingen er ikke en utvikling vi vil se i alle bransjer. Vi vil se den i bransjer som er spesielt mobile, hvor "produksjonsfaktorene" er mobile, og hvor produktet/tjenesten som leveres er av en slik natur at det kan leveres fra mange ulike "produsenter".
Quote:
Videre argumenteres det med at det er overskudd av flygere og dermed "arbeidsgivers marked". På generelle vilkår som lønn, pensjon, forsikring etc: Ja! Men hvorfor skal antall arbeidstagere/jobbsøkere avgjøre om man skal ansette eller ta inn på kontrakt?
|
Jeg tror forklaringen er enkel, og todelt: 1. Det er ikke nødvendigvis (bare) vilkårene for den enkelte pilot som er problemet for selskapene, men (også) de faste kostnadene som følger med det å administrere disse, og 2. Det er faktisk mulig å få folk til å ta jobb på disse vilkårene.
Quote:
Problemet for meg oppstår når det konkurreres gjennom unndragelse/reduserte skatter og avgifter. Da tenker jeg fortrinnsvis på arbeidsgiveravgift og sosiale forliktelser man normalt har for faste arbeidstagere. Dersom noen tillates å organisere arbeidstagerne/kontraktørene fra null-/lavskattland vil de andre nødvendigvis måtte følge etter på et tidspunkt.
Er man som samfunn tjent med det?
Skal man la markedet/aktørene styre dette helt selv, eller har samfunnet som helhet noen verdier som man ønsker skal hensyntas?
|
Som nevnt av andre så har man fra myndighetenes side lagt en del rammevilkår for konkurransen, bla gjennom ordningene med det indre marked i Europa, open skies mellom Europa og andre deler av verden osv. Man har også mer overordnede institusjoner som
WTO som overser handel mellom land. Hvis disse rammebetingelsene ikke er tilstrekkelig for å ivareta en sikker og velfungerende luftfartsbransjen, så bør man naturligvis se på endringer.
Hva angår skatteunndragelser så vet jeg ikke hvor utbredt dette er i dag, selv om det nok har vært tilfeller av dette. Turtle viste vel til diverse saker der piloter er idømt straffeskatt for å ikke ha betalt skatt, men vi hører jo også eksempler på at piloter betaler skatt både i Norge og Irland. Skatteloven i Norge er vel relativt klar på hva som innebærer skatteplikt til Norge og når man kan regne seg som skattemessig utflyttet. Hvorvidt skattemyndighetene har tilstrekkelig med ressurser til å følge opp disse sakene vet jeg ikke, men for Norges del er det vel enn så lenge et begrenset antall piloter det er snakk om (for FR var det vel snakk om maks 30 piloter).
Så lenge selskaper opererer innenfor loven, selv om dette er med dårlige vilkår enn hva som har vært normalt, så oppfatter jeg det til å være innenfor konkurranse på like vilkår. Går man på tvers av loven så er saken en annen.