View Single Post
Old 26-04-2012, 06:46   #523
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Problemet for meg oppstår når det konkurreres gjennom unndragelse/reduserte skatter og avgifter.
Da tenker jeg fortrinnsvis på arbeidsgiveravgift og sosiale forliktelser man normalt har for faste arbeidstagere.
Dersom noen tillates å organisere arbeidstagerne/kontraktørene fra null-/lavskattland vil de andre
nødvendigvis måtte følge etter på et tidspunkt.

Er man som samfunn tjent med det?
Skal man la markedet/aktørene styre dette helt selv, eller har samfunnet som helhet noen verdier som
man ønsker skal hensyntas?
Å flytte produksjon til lavkostland har vært meget vanlig i mange bransjer i mange år. Flere bransjer
har mer eller mindre gått dukken p.g.a dette. Selvsagt styrer ikke markedet som de vil. Politikerne
har laget rammebetingelser - derav EU. Pilotene er jo også tilhenger eller motstandere av EU ettersom det passer.
Når EU lager felles regelverk som trygger kontraktsansattes vilkår klapper de, men når man vil lage felles regler for arbeidstid
er de sterkt imot og vil ha særordninger for Norge som er sterkt konkurransehemmende.

Det går desverre ikke å få i både pose og sekk. Kontrakter er ett middlertidig problem. Det forsvinner den dagen
etterspørselen av piloter øker. Enten ved at rekrutteringen synker pga generelt dårligere vilkår eller økt aktivitet.
Ironisk nok sørger DY for begge deler - tenk litt over den..

W
Wahoo is offline   Reply With Quote