View Single Post
Old 25-04-2012, 21:03   #513
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Problemet med å sette opp basen endte med at DY måtte sende nedover norske crew som jobbet ut fra WAV. Da er det klart det blir dyrt. I tillegg er det vel nå noen år siden DY forsøkte seg i Polen (mens de fortsatt bare fløy -300?), de hadde ikke de samme stordriftsfordelene og de samme lave kostnadene som i dag, og organisasjonen var heller ikke like godt trimmet. Dermed blir det ikke så godt eksempel.
Nå vet ikke jeg hvordan DY gjør sine vurderinger når de skal starte opp nye baser og nye destinasjoner, men jeg er litt usikker på om stordriftsfordeler på aggregert nivå nødvendigvis spiller en spesielt stor rolle for en enkelt base. Hvis en slik base innebærer overheads som er spesifikke for denne basen (admin personell osv.) så antar jeg at lønnsomhetsvurderingene vil ta utgangspunkt i kostnadene ved denne basene alene (dvs faste kostnader, kostnader ved å operere flightene osv.). Disse kostnadene er ikke nødvendigvis de samme som man har på operasjoner fra Norge, og dermed er ikke nødvendigvis enhetskostnadene de samme på en slik base som på aggregert nivå.

Jeg vil gjette på at når DY skal vurdere oppstart av en ny base så vurderes merinntektene ved denne basen i forhold til kostnadene ved basen, og man tar ikke nødvendigvis med overheads fra de skandinaviske basene (til å begynne med). Da påvirkes operasjonene på de andre basene lite av utenlandsbasene, og man oppnår en relativt stor grad av fleksibilitet.
TOS is offline   Reply With Quote