View Single Post
Old 25-04-2012, 20:21   #506
Pilot1
ScanFlyer Blue

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
DY bruker Polen som et godt eksempel, men veldig godt eksempel er det ikke slik jeg kjenner saken. De forsøkte å tilby så dårlige betingelser at få av de lokale ville signere fordi betingelsene var mye bedre bl.a. hos Ryanair. Husker jeg ikke feil gikk til og med de polske pilotene sammen om å takke nei til tilbudet de fikk, og de fikk på den måten betingelsene jekket noe opp. Problemet med å sette opp basen endte med at DY måtte sende nedover norske crew som jobbet ut fra WAV. Da er det klart det blir dyrt. I tillegg er det vel nå noen år siden DY forsøkte seg i Polen (mens de fortsatt bare fløy -300?), de hadde ikke de samme stordriftsfordelene og de samme lave kostnadene som i dag, og organisasjonen var heller ikke like godt trimmet. Dermed blir det ikke så godt eksempel.

Hvorfor bruker de ikke OSL, ARN og CPH som eksempler mon tro?
Ja, jeg tror også basen i Polen ble etablert på grunn av feilaktige forhåpninger om hvor lite de måtte betale for polakker. Og de var helt ukjente, i et marked hvor Wizz og andre var etablert.

(litt OT, det med gamle -300er tror jeg har lite med saken å gjøre, fuel er i det store og hele billig, gamle fly er billig, går litt opp i opp. (enda mer OT så har jo Norwegian klart det kunststykket å gi endel inntrykk av at de har bare nye fly, selv om de har en betydelig andel av disse fremdeles.))
Pilot1 is offline   Reply With Quote