View Single Post
Old 25-04-2012, 13:36   #481
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg tror vi skal være forsiktige med å antyde FR eller DY i et slike tenkte scenarioer - men det rent juridiske er interessant og blir fort komplisert. Det finnes noen eksempler - Buffalo Ulykken skjedd jo med et fly som var malt i Continentals farger - som opererte med CO flight nummer - men som ble operert av Colgan Air som igjen vel var et selskap innen for et konglomerat av selskaper. Det var vel også en ulykke i U.K. hvor det var en serie av virtuelle selskaper og en kan vel si at det blir lettere å fraskrive seg ansvar (se hvor fort ulykken i Buffalo ble omtalt som "Colgan" - selv om de som forulykket hadde kjøpt billetter av Continental - enten via CO`s web sidere eller via reisebyåer - med liten skrift stod det nok noe om "Operated By"
Nå er det vel ikke snakk om at DY skal hyre inn andre selskaper med andre AOC for å fly ruter på vegne av DY (slik jeg har forstått det så hadde Colgan eget AOC?), annet enn ved tilfeldige behov (som alle selskaper av og til får). Det er snakk om piloter som er ansatt på kontrakt og som hyres inn av selskapet som har flyene og det kommersielle ansvaret for rutene.

Man skulle tro at det er opplagt slik at det er selskapet som opererer flygningen som har ansvaret for det sikkerhetsmessige. Ansvaret for den kommersielle delen vil det vel være selskapet som har utstedt billetten (ved f.eks. bruk av wet lease o.l.). Er det f.eks. den enkelte pilots ansvar ved uhell i selskaper der man er ansatt fast?

Last edited by TOS; 25-04-2012 at 13:41.
TOS is offline   Reply With Quote