View Single Post
Old 23-04-2012, 12:26   #398
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by BoeingOnFinal View Post
Spørsmålet er hvordan man skal få til dette i det frie marked hvor supply and demand regjerer. Større profittmargin ville vel neppe bli brukt av vokseglade ledere til å sikre bedre arbeidsvilkår om etterspørselen går enda mer ned i et allerede trangt marked. Jeg tror man må se på regelverk for å begrense lavkostselskapenes utvikling, uten at jeg har noen forslag på umiddelbare løsninger for dette.
En ting er sikkert: Man bør komme til en overordnet enighet om hvilken arbeidsmiljølov som er gjeldene for personell som er basert i utlandet. Dette er såvidt meg bekjent avklart i UK etter Cathay-rettsaken, hvor det ble rettslig avgjort at man ikke kunne behandle ansatte i subsidiert UK-basert selskap etter HK lov. I artikkelen over diskuteres det temaet fortsatt, 4-5 år etter dommen falt i UK. Det er jo også fremgang i Frankrike mot Ryanair. Må det en rettsak eller flere til i hvert land?
Nå synes jeg kanskje utgangspunktet ditt er litt uheldig, med uttalelsen "...regelverk som begrenser lavkostselskapenes utvikling." Fra ståstedet til en mer tradisjonell operatør så er kanskje dette utgangspunktet forståelig, men sett ut fra et overordnet perspektiv så er dette ikke et godt utgangspunkt. Det er ikke lavkostselskapene som er problemet. Problemet, hvis det er et problem, er at regelverket er uoversiktlig og ikke tar inn over seg eventuelle sikkerhetsmessige problemer med ansettelsesvilkårene. Hva angår arbeidsmiljølov så trodde jeg at de flygende var unntatt denne, men du tenker kanskje på noe annet.

Det er ikke noe problem per se, sett fra samfunnets side, at de ansatte i luftfarten får dårligere vilkår så lenge dette ikke har andre effekter enn bare dårligere vilkår. Hvis det er slik at man kan legitimere at kontraktsansettelser har en uheldig sikkerhetsmessig side, så bør dette adresseres. Hvis det er uheldige sosiale og trygdemessige sider, så bør dette adresseres separat. Jeg oppfatter at det er nettopp dette EU parlamentet nå har gjort. Hvis det er problemstillinger rundt skattebetaling så må dette adresseres separat (og siden vi hører om flere eksempler på at disse kontraktspilotene faktisk betaler skatt så er det mulig at problemet med dette er mer av et tilbakelagt stadium).

Jeg forutsetter at aktuelle lover og regler etterfølges, og hvis de ikke gjør det så regner jeg det som svært sannsynlig at noen følger dette opp. Hvis det så ikke blir saker ut av det, så er vel en mulig tolkning at det ikke er et problem i forhold til lovverket. Så da er spørsmålet igjen: Hvorfor er det lavkostselskapene som er problemet? Er det fordi de "forstyrrer" en fredelig konkurransesituasjon mellom operatørene som har vært lenge i markedet? Hvis man sørger for at alle lover og regler følges (det betyr ikke at man må operere slik det "alltid" har vært gjort) så bør det være opp til selskapene og kundene å avgjøre hvilke selskaper som har livets rett. Hvis dette ikke er ønskelig så får man se på konsesjonsordningen på nytt...

Og gjør man ting som øker profittmarginene så vil dette tiltrekke seg flere aktører. Spørsmålet er vel igjen: Hvilke aktører er det som har behov for å øke profittmarginene? Noen tjener jo penger slik det er.

Last edited by TOS; 23-04-2012 at 13:20.
TOS is offline   Reply With Quote