View Single Post
Old 22-04-2012, 17:12   #396
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er nok helt andre tider nå og du hadde vel inntekt i Norge fra en Norsk arbeidsgiver ? Det er et helt annet bilde enn en kontrakt med et utenlands selskap, jeg kunne ikke engang få Norwegians Visa Kort på denne tiden i fjor. Jeg tror at i dagens kredittmarked vil kontraktsansatte med utenlandsk kontrakt i beste fall få lån med langt høyere egenandel (20% +) og høyere rente, men at mange vil møte en lukket dør hos bankene er jeg ikke i tvil om.

Vi tror ikke at vi segmentiserer innbyggerene - men tro du meg jeg opplever et helt annet Norge enn det du gjør hver eneste dag !
Poenget mitt er bare at fast arbeid ikke er et vilkår for huslån. Dessuten er den mange norske nordmenn i Norge med fast arbeid som ikke får lån (f.eks. huslån, billån eller kredittkort), mens flere med midlertidig ansettelser og kontrakter selvsagt får det. Det hele beror på risikovutderinger mht betalingshistorie og betalingsevne. At mennesker med løsere tilknytning til landet får dårligere vilkår, er et resultat av det. Det har du helt rett i. Jeg er dessuten enig med deg i at det både burde og kunne vært annerledes, absolutt!

Påstanden om at du opplever et annet Norge en meg hver eneste dag er vel relativt usaklig (men objektivt sett selvsagt helt rett ). Uten at jeg helt vet om jeg har rett (og uten at du kan etterprøve det), vil jeg påstå at jeg både har profesjonell og personlig erfaring og oversikt nok til å ha opplevd både bedre, tilsvarende og kanskje værre forhold enn deg.

For de som er bekymret for at mine tidligere arbeidsgivere brøt arbeidsmiljøloven, så kan jeg berolige dere med at de ikke gjorde det. Nå er ikke mitt yrke en gang regulert av arbeidsmiljøloven, men de brøt heller ikke de tilsvarende reglene som gjelder på mitt område. Det er nemlig ikke nødvendigvis ulovlig å ansettes på femårskontrak, i flere forskjellige etterfølgende prosjekter, i forskjellige vikariater (her ligger nok den største begrensningen, siden vikariater oftest innebærer ordinære arbeidsoppgaver), hos forskjellige arbeidsgivere eller en kombinasjon av disse.

Last edited by RWY 24; 22-04-2012 at 17:39.
RWY 24 is offline   Reply With Quote