View Single Post
Old 20-04-2012, 12:54   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Vref View Post
Men hvorfor skulle de tilby housing på hjemmebasen? Der skal man jo bo.

Men denne 'housingen', uansett hvor den skulle være, er ihvertfall inkludert i disse '700,000' og kommer ikke på noen lønnslipp.
Nå er det på ingen måte helt utenkelig at man får en housing allowance for å dekke utgifter til bolig på stedet der man skal bo (jeg har selv søkt på jobber med kontrakt på 3 år hvor arbeidsgiver i tillegg til lønnen utbetalte en housing allowance - og det var ikke for å dekke hotell i forbindelse med arbeidsreiser...). Jeg har hørt om flere eksempler på dette, og regnet derfor med at det var tilfellet også for denne typen "housing allowance". Hvis det er til å dekke bolig på "hjemstedet/basen" så er det irrelevant om den kommer på lønnslippen eller ikke. Dette bør naturligvis regnes som en del av lønnspakken.

Det som står/stod i Arpi-kontrakten angående housing er det følgende:
Quote:
4. Accommodation and Transportation
4.1 The Employee shall be provided by the Employer with the airline standard hotel accommodation or apartment at base of operation and single room hotel accommodation at layover stations other than base at which he is required to perform his duties.
4.2 Notwithstanding clause 4.1, the Employee may choose to provide his own accommodation. If the Employee so chooses, he shall be paid a subsistence/housing allowance of NOK 5.000 per month.
Da får juristene tolke dette. Pilotene får uansett dekket leilighet eller "airline standard hotel accommodation" (hva nå enn det betyr) på basen, samt hotell på layovers. Førstnevnte har opplagt en pengemessig ekvivalent, som må regnes med når man skal se på reell lønn. Hva som er tilfellet om man selv velger å ordne med bolig (pkt 4.2) hva angår overnatting på layovers vet jeg ikke.

Last edited by TOS; 20-04-2012 at 13:05.
TOS is offline   Reply With Quote