Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Forskjellen slik jeg oppfatter den er at Norwegian i ganske stor grad ønsker å flytte arbeidestakerene - og det er noe nytt og en ny form for Globalisering. Kritikken går vel i mindre grad på misunnelse men på en nokså dramatisk "oppgradering" av de negative sidene ved Globalsiering !
|
Som nevnt tidligere så har jeg indikert at det er en tvilsom praksis om DY har ansatte basert i Spania (for å spare penger) for så å fly disse opp til Norge for å fly ruter. Jeg trodde ikke det var hensikten med baser rundtomkring (og for
HEL flyr de vel tross alt ut fra
HEL, selv om de bor/er ansatt rett over fjorden og får transport dekket av DY). Hvis man skal operere som fremmedarbeidere som flys inn og innlosjeres på "brakke" ved
TRF eller andre steder i Norge, så er min holdning at det overhodet ikke er akseptabelt. Er det snakk om baser i utlandet, ansatt på utenlandske vilkår og med tilhørighet i utenlandsk trygdesystem, og produksjon i hovedsak ut fra disse basene så ser ikke jeg på det som problematisk. Da er arbeidsplassene flyttet ut.
Hvis det i tillegg er slik at loven krever en HR organisasjon for baser i utlandet, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at man heller ønsker bruk av bemanningsbyrået av praktiske og økonomiske årsaker.
Min referanse til "misunnelse" var i forhold til noen som
ikke likte at man
ikke kritiserte ordningen, og mente at det var basert på misunnelse.