View Single Post
Old 18-04-2012, 22:32   #177
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
De som er leaset inn får sin betaling skattefri på den kontoen de oppgir, hvor i verden den nå måtte befinne seg. Skatt er noe et leasing-selskap ikke vil befatte seg med. Det er en sak mellom den enkelte og myndighetene der man jobber og/eller bor. Ingen vet hva de som er leaset inn betaler i skatt, eller hvor, og PARC, ARPI og Norwegian er de siste som vil ha noe med det å gjøre. Om de gir inntrykk av at alt er i orden så har de intet grunnlag for det. Hvorfor tror dere svenskene (f.eks.) hos Norwegian i Helsinki er leid inn fra Baltikum?

Desverre også vanskelig for den enkelte å gjøre alt riktig om man skulle ønske det, f.eks. for å få pensjon og andre sosiale rettigheter.
Saa da blir man selvstendig naeringsdrivende (med de kostnadene det medfoerer) og kan skatte til uansett land man vil, noe som garantert foerer til tapte skattekroner for Norge.

Man maa ogsaa vaere sin egen HR avdeling. Dette er kompliserte greier og som du sier, det er vanskelig aa gjoere alt rett og taperen vil alltid vaere arbeidstakeren. For mine selskaper paa si her i USA, betaler jeg over 1800 dollar i aaret for aa ha en profesjonell til aa holde orden paa det. I tillegg blir selvangivelsen min saapass komplisert at jeg maa hyre inn en kompetent person og betale mer enn 8 ganger saa mye som en arbeidstaker betaler for aa faa den levert. I min sak, er dette en ekstrainntekt, saa ekstra kroner paa toppen av en god corporate loenn under ordnede forhold, saa helt greit. Men hadde det vaert min primaerjobb som krevde dette, hadde det blitt en masse ekstrajobb og kost. Til og med her i USA er det ingen som krever noe slikt for profesjonelle (folk med utdannelse etter high school). Tenk deg selv hvordan du ville foelt det dersom du maate operere som HR avdeling, regnskapsfoerer og benefits administrator med alt det papirarbeidet det medfoerer I TILLEGG til din daglige jobb for mindre penger. Ikke akseptabelt i ett samfunn som Norge (eller i USA for den del)

Saa prinsippet blir utrolig viktig. Naar dette er Norwegians strategi fremover, er det en heftig endring og ikke det pilotene skrev under paa for en del aar siden.

Og Wahoo, DY har en rimelig heftig forpliktelse til Boeing som krever kraftig vekst, saa aa scrappe planene, blir en tom trusel. Jeg tviler paa at multimillionaerene i ledelsen vil se sine aksjer gaa til spille. En god ide er kanskje aa ansette hele kontorrottegjengen paa kontrakt slik at de faar smake sin egen medisin?

Dersom DY ikke klarer seg igjennom denne streiken, staar det garantert andre klare for aa overta deres Boeing slot og ruter etter de velfortjent havner i skifteretten. Kynisk? Jomennsann, siden DY er saapass kyniske, right back at ya. Alle vet at de lett klarer aa drive butikk paa short haul operasjonen deres uten aa dumpe arbeidstakere og drive med skattesnyteri.
Tommy777 is offline   Reply With Quote