Quote:
Originally Posted by Cloudius
Hvordan går det da med skatteinngangen i Norge om stadig flere firmaer vrir seg bort fra sin skatteplikt ved å hevde at de ansatte er kontraktører/ansatte fra utlandet?
|
Som nevnt så er det i dette eksempelet slik at pilotene skatter til Norge (det har jeg fått høre), og generelt sett så er det vel slik at bosted og hvor ofte man er i Norge som dels avgjør hvor man skal skatte (spesielt om man er norsk pilot). Det har vel også vært noen saker hvor man har argumentert med at skatteplikten bør ligge der basen er (jeg tror det var vist til en sak med
SAS piloter bosatt i Frankrike, hvor man mente at de likevel måtte skatte til Danmark - dette har jeg imidlertid som annenhåndsinformasjon, så jeg vet ikke om det stemmer helt).
I forhold til de andre aspektene så er det nok ikke helt enkelt å avgjøre. Utfordringen for luftfarten er at produksjonen som gjøres der er basert nesten utelukkende på lett flyttbare "innsatsfaktorer" (fly og personell). Det gjør bransjen betydelig mye mer utsatt for denne utviklingen enn en del andre bransjer (offshoresektoren er på norsk territorium, så da blir utfordringen betydelig større med å skulle innføre kontraktsansettelser ordninger lokalisert til andre deler av Europa/verden).
Det er vel heller ikke gitt at luftfarten er den bransjen som skal kunne være grunnlaget for stor skandinavisk "eksport" (gitt at DY ser for seg at ekspansjonen i hovedsak skal skje utenlands så er det en eksport av en tjeneste).