View Single Post
Old 17-04-2012, 12:54   #123
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva er basisen for denne summen? Hvilken utbetaling ser du for deg, og hvor lang opptjeningstid er det snakk om?
Dottore !

Jeg tok utgangspunkt i min egen pensjonsforsikring hos TIAA-CREF en av de største organisasjonene for Akademia i USA siden dette er noe jeg har inngående kjennskap til - på godt og vondt ("tap" av USD 150.000). De har en kalkulator på sine medlems sider - har som de fleste av mine kollegaer brukt mangfoldige timer på denne.

Jeg tok utgangspunkt i en som er under 30 år - benyttet 25 år i dette tilfellet (premiene går rimelig dramatisk opp med alder) la inn en ønsket pensjon på 75.000 USD +/- 50.000 EUR og pensjons alder satte jeg til 60 år (den kan settes høyere og det vil nok gi noe lavere premie - dog ikke mye). Jeg la også inn et nokså aggressivt investerings mandat inntil 45år (mye aksjer) for så og gå mot "sikrere" fond etc. etter fyllte 45 år.

Vel verdt å merke dette er en løsning hvor man ender opp med en sum med penger og den kan ta slutt om man lever lengre enn forutsatt (ref Wal-Mart det er ikke en avansert "trim for eldre" en ser - de 80+ åringene som jobber der gjør det fordi de må)